Butted spaak

Butted spaak

Butted spaak die aan een of beide uiteinden dikker is dan in het midden. Geeft een lichtere en veerkrachtiger spaak, zonder dat het ten koste gaat van de levensduur.

Straight Gauge spaak.
Een straight gauge spaak is een type fietsspaak dat een constante, onveranderlijke diameter heeft over de gehele lengte. Deze spaak is eenvoudig van vorm en wordt meestal gebruikt in basiswielen. De uniforme diameter maakt deze spaken sterker, maar ze zijn zwaarder dan andere spaken die conisch zijn of bladed, die aerodynamische voordelen bieden. Het eenvoudige ontwerp van straight gauge spaken maakt ze betrouwbaar en duurzaam, waardoor ze geschikt zijn voor verschillende soorten fietsen, van stadsfietsen tot mountainbikes en touringfietsen.

Single butted spaak

Zijn wat dikker dan normaal aan de naaf-kant, ze lopen spits af naar de schroefdraad. Singel butted spaken zijn niet gebruikelijk. Maar worden soms gebruikt bij ‘heavy-duty’-toepassingen waar een dikkere spaak gebruikt wordt bij velgen met gaten van normale grootte.

Double butted spaak

Zijn aan de einden dikker dan in het midden. De populairste diameters zijn 2.0/1.8/2.0mm ,2.0/1.5/2.0mm en 1.8/1.6/1.8. Double butted spaken zijn niet alleen lichter. De dikke uiteinden zijn net zo sterk op de zwaar belaste plekken als rechte spaken. Maar de dunnere middengedeeltes maken de spaken meer elastisch. Dit betekent dat ze (tijdelijk) meer kunnen uitrekken dan dikkere spaken. Het gevolg hiervan is dat wanneer het wiel aan scherpe plaatselijke druk wordt blootgesteld. De zwaarst belaste spaken genoeg kunnen rekken om wat van de druk naar de aangrenzende spaken te verplaatsen. Dit is vooral wenselijk wanneer de hoeveelheid druk waarmee de velg belast kan worden zonder het spaakgat te breken de beperkende factor is.

Triple butted spaak

Zoals de DT Alpine III, zijn de beste keus indien duurzaamheid en betrouwbaarheid de voorkeur hebben. Bv. in het geval van tandems of zwaarbeladen fietsen. Ze hebben de voordelen van single-butted en double-butted spaken. De DT Alpine III bijvoorbeeld, is 2.34 mm aan de kop, 1.8 mm in het midden en 2.0 mm aan de schroefzijde.

Single -en triple-butted spaken zijn de oplossing voor een van de grootste problemen van wiel-design: aangezien spaken gerolde en niet gebroken (gesneden) schroefuiteinden gebruiken, is de buitenste diameter van de schroefdraad langer dan de basis diameter van de spaakdraad. Aangezien de gaten van de naaf ‘flanges’ groot genoeg moeten zijn om de schroefdraad te laten passen, is het vereist dat de gaten groter zijn dan de schroefdraad. Dit is niet wenselijk aangezien een stevige match tussen de spaakdiameter bij de elleboog en de diameter van de ‘flange gat’ cruciaal is om uitputting-gerelateerd breken te weerstaan.

Aangezien single -en triple-butted spaken aan de kop dikker zijn dan aan de kant van de schroefdraad, kunnen ze gebruikt worden met naven die gaten hebben die precies groot genoeg zijn om het dikke gedeelte (thread) aan de kopse kant te er door te laten kunnen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *