Glibberen en glijden op het Fietspad?

De schoonste fietspaden van Nederland liggen in Houten, Rijssen-Holten en Nunspeet. Ook Leusden en Veenendaal scoren goed op gladheidsbestrijding. Dit blijkt uit de publieksenquête van de Fietsersbond die door ruim 45.000 fietsers is ingevuld. Een goede gladheidsbestrijding op fietsroutes bestaat uit verschillende onderdelen. Bij voorkeur wordt er pekel gestrooid bij verwachte gladheid of ijzel, het eerst op bruggen en andere vorstgevoelige plekken. Is er sneeuw op komst? Dan adviseert de bond eerst te strooien en na de sneeuwbui te vegen of borstelen.

Met zachte banden rijden.

‘Fietsers die in een gemeente wonen waar het strooi en veegbeleid minder op orde is. Kunnen bij gladheid beter wat lucht uit de banden laten lopen, dan zijn de banden breder en heb je meer grip. De meeste mensen hoeven dat niet te doen. Bijna alle Nederlanders rijden namelijk met te zachte banden’, zegt TestKees, consumentenvoorlichter van de Fietsersbond. Verder adviseert Kees om je zadel te verlagen en de weg te lezen. ‘Door je zadel te verlagen kun je altijd je voeten op de grond zetten wanneer je dreigt te vallen. En door het wegdek te lezen kun je glijpartijen voorkomen. Als klinkers of asfalt glinsteren, is de kans groot dat er een laagje ijs ligt. Let op bij bruggen, het wegdek bevriest daar altijd eerder. En hou voldoende afstand van de rand. Langs de randen van weg ligt vaak ijs of vastgevroren sneeuw.’

Strooiroutes in Fietsersbond Routeplanner.

Fietsers die bij gladheid op pad gaan wordt geadviseerd eerst hun fietsroute te plannen met behulp van de Fietsersbond Routeplanner, hierin zijn alle strooiplannen van de gemeente opgenomen. Via het nieuwe routetype ‘strooiroutes’ houdt rekening met het gegeven of wegen gestrooid worden. Of deze routes daadwerkelijk gestrooid worden, is uiteraard de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder.

Eén gedachte over “Glibberen en glijden op het Fietspad?

  • Beter nog de overdekte 3- of 4- wielige hybridefiets voorzien van kleine step of scooterwielen die onder het chassis blijven en je daardoor smaller bent op fietspaden en minder last hebt van het overhellen naar de wegkanten en het idee krijgt om te slaan. Zie als voorbeeld de Vespa motorscooter. Probeer het maar uit met die 3- en 4 wielers.

    Succes,
    Joop.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: