donderdag 28 maart 2024

Cantilever remmen.

Cantilever remmen

Leestijd

4 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 0,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

Inbussleutelsteek ringsleutel

Niveau

1/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

De cantileverrem heeft dezelfde bediening als de midden-optrekrem. Doordat de scharnierpunten onder de velg op de vork zitten, heeft deze rem een gunstiger hefboomverhouding. Immers, de remblokjes zitten veel dichter bij het draaipunt dan de verbindingskabel. De overbrengingsverhouding van de rem-arm wordt bepaald door de afstand van de werklijn van de verbindingskabel tot het scharnierpunt. (zie afbeelding 34).

Principewerking cantilever remmen

Belangrijkste onderdelen cantilever rem

Het belangrijkste voordeel van de cantilever rem is dat er voldoende ruimte is voor montage van grote banden en spatborden. Cantilever remmen worden dan ook algemeen toegepast op mountainbikes en andere sportieve fietsen met brede banden.

De cantileverrem bestaat uit de volgende onderdelen:

  • De linker en rechter rem-arm met inwendig scharnier en torsieveer.
    De torsieveren zorgen ervoor dat de rem weer vrijloopt na het remmen. In de rem-arm kan een stelschroef zitten om de voorspanning van de torsieveer te regelen.
  • Twee nokken op de voor of achtervork voor de bevestiging van de linker en rechter rem-arm.
    De rem-armen worden op de nokken geschroefd.
    Meestal is de nok voorzien van drie gaten waar het uiteinde van de torsieveer invalt.
    De veerspanning is te veranderen door de pin van de torsieveer in een ander gat te plaatsen.
  • De klemmen voor de remblokjes.
  • De remblokjes. Remblokjes voor cantilever remmen hebben cilindrische uiteinde zodat ze naar de velg toegeschoven kunnen worden.
    Bij slijtage van de remblokjes kunnen deze door de cilindrisch uiteinde dichterbij de velg gezet worden zonder dat de stand van de kabel hoeft te veranderen.
  • De verbindingskabel. Deze wordt met de nok achter de rechter rem-arm gehaakt en aan de linker rem-arm vastgeklemd.
    De lengte van de overbreng verhouding van de rem.
  • De kabelklem op de linker rem-arm
  • De kabelhaak. Hier wordt de binnenkabel aan bevestigd, waarna de haak achter de verbindingskabel gehaakt wordt.
  • De binnenkabel die in de remgreep wordt gehaakt en waar de kabelhaak aan vastgeklemd wordt.
  • De buitenkabel die in de remgreep en een nok op het frame of het stuur.
    Voor het afsteunen van buitenkabel van de voorrem moet tussen de balhoofdcup en de borgring een ring geplaatst worden met een nok.
    De nok voor de achterkabel bevindt zich meestal iets onder de zadelpenlug.
  • De remgreep.

De belangrijkste onderdelen van een cantilever rem

Overbrengingsverhouding.

De rem-armen zijn aan de bovenkant voorzien van een verbindingskabel die in het midden wordt aangetrokken door de remkabel.
De hoek waaronder de verbindingskabel staat is sterk bepalend voor de overbrengingsverhouding. Zie afbeelding 36.

Invloed van de hoek op de overbrengingsverhouding.
Hoe groter de hoek, hoe groter de overbrengingsverhouding. De verbindingskabel wordt achter een rem-arm vastgehaakt en aan de andere rem-arm vastgeschroefd. De lengte van de haak is zo makkelijk af te stellen en daarmee de hoek. De remkabel grijpt in het midden aan met een haakje. Voor het afsteunen van de buitenkabel is bij de voorvork tussen de borgmoer en balhoofdcups een ring met nok geplaatst. Bij de staande achtervork is de nok meestal iets onder de zadellug geplaatst. De remhoeven kunnen simpel worden gecentreerd door het haakje op de verbindingskabel iets te schuiven. Als dit niet lukt moet de rem gecentreerd worden door de veerspanning aan te passen. De kabel kan worden afgesteld, zowel bij de remgrepen als op het punt waar de buitenkabel wordt ondersteund. Hierdoor wordt de mogelijkheid geboden om de remblokjes dichter bij of verder van de velg te positioneren. Zie afbeelding 37.

klem om de remblokken bij elkaar te houden tijdens het afstellen.
Wanneer de remblokjes versleten zijn en de fietser tevreden is over de remwerking, is het het beste om de remblokjes dichter bij de velg te plaatsen door ze los te maken en naar de velg te verplaatsen. Hierbij wordt de verbindingskabel mogelijk ook in een scherpere hoek gebracht. In dat geval kan de verbindingskabel worden ingekort om de remblokjes dichter bij de velg te brengen. Door ze los te maken en naar de velg toe te schuiven. Zie afbeelding 38 en 39 voor verdere afstelinstructies.

Hulpstuk voor het afstellen van de cantilever rem

De cantilever rem wordt als volgt gemonteerd.

  • Smeer de nokken in met een montagevet.
  • Schroef de rem-armen op de nokken. Om de juiste veerspanning te krijgen moeten de rem-armen over ongeveer een hoek van 90° kunnen draaien.
  • Stel de remblokken af.
  • Plaats een klem op de rem-armen zodat de remblokken goed tegen de velg gedrukt zijn.
  • Monteer de verbindingskabel en zet deze vast, zodanig dat de hoek correct is. Gebruikelijk is een hoek tussen de 90° en 120°.
  • Bevestig de remkabel. Draai hierbij de stelschroeven zodanig dat het mogelijk is om de rem los te draaien.
  • Knijp met volle kracht in de remhendel om te controleren of alle kabels goed vast zitten
    Haal de klem los..
  • Zet de binnenkabel door 5 à 10 keer krachtig in de rem te knijpen.
  • Stel de rem af.

Stand remhoeven bij montage

Veerspanning

Als de veerspanning niet naar wens is, kun je deze bijstellen door de stelschroeven in de remarmen te verdraaien. Bij de bevestiging van de kabel bij Shimano cantilever-remmen verloopt dit proces echter anders. De remkabel wordt door het uiteinde van de verbindingskabel gehaald en vervolgens aan de andere rem-arm vastgemaakt. Hierbij wordt de hoek van de verbindingskabel min of meer bepaald. Het voordeel hiervan is dat de rem wordt ingesteld volgens de ideale specificaties van de fabrikant.

Bij standaard cantilever-remmen kan het gebeuren dat als de remkabel breekt, de verbindingskabel in de band terechtkomt. Dit leidt tot een plotselinge aanspanning van de remmen, waardoor het wiel kan blokkeren of zelfs leiden tot een ongeval waarbij de fietser over de kop slaat. Om dit te voorkomen, is het raadzaam om een kabelvanger aan het voorwiel te monteren. De bevestiging van de kabelvanger, zoals die wordt gebruikt door Shimano, zorgt ervoor dat het wiel niet geblokkeerd raakt in het geval van een remkabelbreuk, doordat ook de verbinding tussen de twee remarmen wordt verbroken.

Slijtage remblokken.

Als de remblokjes van een cantilever rem slijten, gaan ze steeds lager op de velg aangrijpen door de grotere hoekverdraaiing van de rem-armen. Bij een te grote slijtage bestaat het risico dat ze in de spaken slaan. Bij het monteren van nieuwe remblokjes is het raadzaam om ze zo dicht mogelijk tegen de velg te positioneren.