Schoonmaken van je fiets.
- Manuel Gort
- vrijdag 3 februari 2017
- 350 Views
Leestijd
Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.
Kosten
Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.
Gereedschap
Niveau
Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.
Een schone fiets is niet alleen een lust voor het oog, maar het rijdt ook aanzienlijk beter. Het verwijderen van vuil, modder en overtollig vet is essentieel om ervoor te zorgen dat je fiets soepel blijft rijden en alle componenten optimaal presteren. Of je nu een doorgewinterde fietser bent of af en toe een ritje maakt, het schoonmaken van je fiets moet een vast onderdeel van je onderhoudsroutine zijn.
In deze handleiding zullen we je voorzien van eenvoudige, stapsgewijze instructies voor het schoonmaken van je fiets. We zullen bespreken welke gereedschappen, schoonmaakmiddelen en materialen je nodig hebt om je fiets weer te laten glanzen. Of je nu een gloednieuwe racefiets hebt, een stoere mountainbike, of een betrouwbare stadsfiets, deze schoonmaaktips zijn van toepassing op allerlei soorten tweewielers.
Het schoonmaken van je fiets omvat niet alleen het poetsen van het frame, maar ook het reinigen en smeren van essentiële onderdelen zoals de ketting, versnellingsapparaat en remmen. We zullen je laten zien hoe je grondig te werk gaat en geen enkel hoekje verwaarloost.
Of je nu op zoek bent naar manieren om je fiets in topconditie te houden, de levensduur van je componenten te verlengen of gewoon wilt genieten van een glanzende, goed onderhouden fiets, deze handleiding voor het schoonmaken van je fiets zal je helpen om dat doel te bereiken. Dus, laten we beginnen en ervoor zorgen dat je fiets altijd klaar is voor de volgende avontuurlijke rit.
Ketting schrobben
De ketting is het belangrijkste onderdeel van de aandrijving. Als eerste moet je heet water nemen, het dragen van rubberen handschoenen stelt je in staat om zo heet mogelijk water te gebruiken. Voeg afwasmiddel toe en laat het schuimen. Terwijl je fiets in de zwaarste versnelling staat, schrob je de ketting met een harde borstel. Al gauw zul je een glimmende ketting tevoorschijn zien komen.
Ketting ontvetten
Nu er geen vuil meer op de ketting zit is het tijd om hem in te spuiten met een biologisch afbreekbare ontvetter. Geef de ontvetter de kans om in alle schakels te trekken. Dit verwijdert al het vuil wat je niet ziet aan de buitenkant, zodat de ketting soepel kan lopen. Werk de ontvetter in de ketting door de cranks rond te draaien. Spoel na afloop de ontvetter uit de ketting met schoon water en laat de ketting drogen.
Ketting afvegen
Gebruik een zachte doek om de ketting helemaal schoon te vegen. Met de doek pak je het onderste gedeelte van de ketting vast en draait aan de cranks voor het volgende stuk ketting. Je zult verbaasd zijn wat voor viezigheid er nog van een schijnbaar schone ketting afkomt. Probeerde de ketting als het ware te “masseren”, door de schakels alle kanten op te bewegen. Zo reinig je delen van de ketting die normaal niet blootliggen.
Ketting smeren
Als je alleen de ketting wilt schoon maken, breng je nu het smeermiddel aan. Anders wacht je tot je hele fiets schoon is. Tip: gebruik hierbij zo min mogelijk smeermiddel om geen vuil aan te trekken. Draai de Cranks terwijl je smeermiddel op de ketting aanbrengt. De olie trekt goed in de ketting wanneer deze draait, zodat het smeermiddel zit waar je hem nodig hebt. Veeg de overtollige olie weg.
Derailleur schrapen
Het heeft weinig zin om een schone ketting te hebben wanneer je derailleur wieltjes onder het vuil zitten. Met een oude spaak of platkopschroevendraaier maak je in een handomdraai je derailleurwieltjes schoon. Zet je gereedschap schuin tegen de zijkant van het wieltje, en draai de cranks. Zo schraap je gemakkelijk al het aangekoekte vuil van je wieltjes af. Let ook op opgehoopt vuil in de derailleurkooi.
Derailleur ontvetten
Het serieuze vuil is inmiddels verdwenen. Het laatste vuil haal je weg met ontvetter en een tandenborstel. Spuit een ruime hoeveelheid ontvetter op de tandenborstel, en schrob de derailleurwieltjes. Je zou de wieltjes ook gewoon los kunnen halen, maar dit is niet aan te raden – tenzij je Loc-tite op de schroefdraad smeert. Te veel fietstochten eindigen namelijk voortijdig door verdwenen derailleurwieltjes.
Derailleurwieltjes smeren
Smeer de derailleurwieltjes weer in na het schoonmaken. Ze hebben niet meer dan een druppelt je smeermiddel nodig, de wieltjes komen toch in aanraking met de olie van de ketting. Vergeet niet dat derailleurwieltjes toch al veel vuil aantrekken, en plakkerig smeermiddel maakt de zaken er niet beter op. Veeg daarom altijd het overtollige smeermiddel weg met een schone doek, alles moet droog zijn.
Kabels loshalen
Schakel de ketting eerst naar het grootste kransje achter. Schakel de achterderailleur naar het kleinste kransje, zonder het achterwiel te laten draaien. Nu staat de derailleurkabel niet meer onder spanning. Hierdoor kun je alle buitenkabels uit hun kabelnokken halen, haal ze allemaal los. Nu heb je de bewegingsvrijheid om alle kabels te controleren, te reinigen en te smeren.
Kabels afvegen
Als je de buitenkabels uit de kabelnokken hebt gehaald, kun je ze opzij schuiven om de binnenkabel te inspecteren. Geknikte of verroeste kabels moet je direct vervangen. Maak de binnenkabel schoon met een beetje ontvetter in een doek. Vergeet deze kabel niet te smeren voordat je de buitenkabels weer monteert, dan presteert hij beter waardoor jij soepeler schakelt.
Kabels invetten
De beste manier om een kabel in te vetten, is door eerst een hoeveelheid vet op een schone, pluisvrije doek aan te brengen. Houd de doek in één hand vast met het vettige gedeelte tussen duim en wijsvinger. Duw het vet zachtjes tegen de kabel en haal de kabel er doorheen. Het is de bedoeling om het vet in de kabel te werken, zonder klonten.
Derailleur schrobben
Bij onderhoud wordt de voorderailleur vaak vergeten. Het feit dat je er maar moeilijk bijkomt helpt ook niet mee. Het gevolg is een derailleur die vol met opgedroogde modder zit, en gort droge draaipunten. De eerste stap is om je voorderailleur van heet, schuimend water te voorzien. Met een kleine borstel of tandenborstel bereik je ook de lastige plekken.
Derailleur afvegen
Geef de voorderailleur een grondige behandeling met een doek. Met een dun stuk stof kun je de hele derailleur flossen van onder naar boven. Vergeet de binnenkant van de kooi niet, hier blijft veel vuil en vettigheid achter van de ketting. De hele klus kost niet meer dan een paar minuten, maar dan heb je wel weer een glimmende voorderailleur.
Draaipunten smeren
Met een druppelfles voorzie je alle draaipunten van de voorderailleur van een druppel smeermiddel. De draaipunten doen zwaar werk, dus als je goed voor ze zorgt houden ze het langer vol. Schakel de derailleur naar het kleinste kettingblad. Nu kan je de olie met je vingers goed in het parallellogram van de derailleur werken.
Cassette reinigen
De cassette is het laatste onderdeel in het schoon maken van je fiets. De cassette zit vol technologie om je sneller te laten schakelen, maar hij zit ook regelmatig vol met smeermiddel, modder en gras. Haal de grote brokken weg met een platkopschroevendraaier. Je zult je verbazen over de hoeveelheid rommel die huist in zo’n klein onderdeel.
Cassette schrobben
Het is tijd voor heet water met zeep, breng het aan met een borstel en schrob de kransen. Hardnekkig vuil laat zich verwijderen door de cassette met ontvetter in te spuiten, en opnieuw te schrobben met de borstel. De achterkant van de cassette bij de spaken is het lastigst te reinigen. Maar een schone cassette trekt minder vuil aan dan een vieze.
Cassette afvegen
Flos de cassette tot slot met een doek. Zo droog je de kransen af, en je haalt er het laatste vuil mee weg. Je zult merken dat je derailleurs sneller schakelen, en je vergroot tegelijkertijd de levensduur van je onderdelen. Vuil werkt als een schuurpasta wanneer het in aanraking komt met je aandrijving, dus blijf er niet mee rondrijden.
Tips en opmerkingen:
Schrob de ketting schoon voor dat je aan de rest begint
- Je kunt ermee wegkomen om alleen de belangrijke onderdelen te reinigen, maar een volledige wasbeurt moet je af en toe doen. Haal de wielen uit je fiets en pak alles aan, van de onderkant van het zadel werk je naar beneden toe.
- Voorzie je remhendels van een paar druppels smeermiddel, want ook remhendels drogen uit. Het zelf de geldt voor de shifters. Bij SRAMX.9/X.0/XX verwijder je de deksel van de shifter en druppet je de kabel en de veer in. Bij Shimano shifters verwijder je de plastic schroef en druppet je de opening in, alvorens je de schroef weer terugplaatst.
- Als je dol bent op je fiets, laat het dan zien door het frame te poetsen met wax en een zachte doek. Je fiets gaat ervan glimmen, en vuil hecht zich minder goed aan je fiets als je de volgende keer gaat rijden.