Wielvlucht

Wielvlucht.

wielvluchtWielvlucht, ook wel camber (Engels) of sturz (Duits) genoemd, is de schuine stand van het wiel ten opzichte van het wegdek. De wielvlucht wordt gemeten vanuit een lijn die loodrecht op de horizontale weg staat, en wordt aangegeven in graden.
De vlucht wordt in 2 verschillende toepassingen uitgevoerd; namelijk positieve wielvlucht en negatieve wielvlucht.
Bij positieve toepassing staat de bovenkant van het wiel verder naar buiten dan de onderkant (zie afbeelding hieronder), en bij negatieve toepassing andersom; de bovenkant van het wiel staat meer naar binnen dan de onderkant.

Bij fietsen met twee voorwielen of twee achterwielen is de wielvlucht van belang bij het sturen en de wegligging van de fiets bij het nemen van bochten.

Overige Encyclopedie

UCI.
UCI. Union Cycliste Internationale, is de internationale wielerbond. De UCI stelt de reglementen op voor wielerwedstrijden en voor racefietsen in…
Bovenbuis.
Bovenbuis.
Het ontwerp van een fietsframe is een complex samenspel van vorm en functie, waarbij elk element zorgvuldig is afgestemd op…
Slijtage ketting.
Slijtage ketting. Een ketting zal door het gebruik slijten en moet na verloop van tijd vervangen worden. Door slijtage zal…

Techniek berichten

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.