Fietsverlichting. Goed zichtbaar zijn.

Met de juiste fietsverlichting blijft u goed zichtbaar.

Zeker in deze donkere dagen rond december en januari is het zorg om met de fiets goed zichtbaar het verkeer in te gaan.
Fietst u in de stad of door verlichte straten in een dorp dan vergeet men al snel om de fietsverlichting aan te doen.
In combinatie met donkere kleding en slechtere weersomstandigheden niet echt verstandig.
Veel modernere fietsen hebben uitstekende verlichting, vaak zelfs in de nieuwere vorm met led lampjes.
En met modernere naafdynamo’s is het ook niet meer zwaarder trappen.
De wat duurdere fietsen met trapondersteunig hebben zelfs al sensoren ingebouwd zodat de verlichting automatisch aanspringt als het donkerder wordt.
En dat gaat zelfs al verder met remsensoren die het achterlicht feller maken, of meer verlichting laten geven, als er afgeremd wordt.

Maar wat als de fietsverlichting defect is?

Als de fietsverlichting het niet meer doet, dan is er heel veel mogelijk.
U kunt kijken of de verlichting te repareren is.
Is er een bolletje of ledje stuk? Is de bedrading niet beschadigt? En werkt de verlichting op batterijen en moeten die vervangen worden?
Als u er zelf niet uitkomt dan kan de fietsenmaker u vast wel verder helpen.

Maar wat als de fietsverlichting niet meer te repareren is?
Via uw fietsenmaker, of via het internet, zijn er heel wat fietsverlichting soorten te vinden.

Snelle oplossingen. LED

Voor wie veel, of alleen maar fietst in stedelijke omgeving, waar ook veel straatverlichting aanwezig is zijn er veel alternatieven.
Simpele ledlampjes die je op het frame kunt monteren of klikken die voldoende verlichting geven om op te vallen.
Voordeel van deze verlichting is dat de prijs redelijk meevalt, ze lang met een batterij doen, en vaak zo goed afgewerkt zijn dat ze redelijk tot goed tegen weersomstandigheden beschermd zijn.
Let er wel bij op dat lampjes die simpel op het frame te klikken zijn, vaak ook snel weer kunnen worden verwijdert, door u zelf, maar ook door baldadigheid of diefstal.
Verlichting die u met gereedschap moet monteren zijn daar uiteraard beter in beveiligt.

Voor als je echt op wilt vallen.

Voor als je veel in het buitengebied fietst is het zaak om veel betere verlichting te hebben.
Buiten het stedelijk gebied is er vaak geen straat verlichting en dan bent u echt afhankelijk van uw eigen verlichting om andere weggebruikers er op te attenderen dat u er bent.
Hiervoor zijn dan ook veel betere verlichtingssets in de handel, maar daar moet u ook vaak wel dieper voor in de buidel tasten.

De lichtsterkte van goede verlichting wordt aangegeven in lumen. Hoe hoger het getal hoe meer licht.
Veel koplampen beginnen al met led verlichting vanaf 120 lumen. En dit kan oplopen tot wel 2000 lumen.
Ook wordt de verlichting vaak aangegeven in lux.
Maar wat is nu het verschil in Lumen of Lux.
Een duidelijk uitleg hierover kunt u hier vinden.

Denkt u bij de montage van de heel sterke lampen er wel aan dat u uw tegenligger niet verblind.

4 gedachten over “Fietsverlichting. Goed zichtbaar zijn.

  • Er zijn krachtige fietskoplampen, dat is mooi. Maar minstens de helft (!) schijnt recht in het gezicht van de tegenligger. Met nevelig weer is dat helemaal goed te zien en de berijder van de fiets lijkt niks door te hebben. Mij stoort dit verblindende licht enorm. Automobilisten kunnen er trouwens ook wat van. Rijden met grootlicht op is helemaal geen probleem, lijkt het.
    Onlangs heb ik een oorzaak gevonden voor het grote aantal fietskoplampen die te hoog schijnen: de bevestiging. Een metalen stangetje zit met een bout boven het voorwiel vast en dat stukje metaal is buigzaam en te slap geconstrueerd. Eén keer een tik tegen de lamp en de houder is verbogen en de lamp schijnt omhoog.
    Wanneer het de berijder van de fiets niet interesseert en er ook geen keuring is oor fietsen, wanneer de fietsenmaker de fiets hier niet op nakijkt gebeurt het dat heel veel mensen eigenlijk weinig aan hun koplamp hebben maar wel anderen verblinden.
    De fabrikanten en de fietsenmakers, en ook de eigenaren van de fiets laten hier grote steken vallen.

    Beantwoorden
    • Hoi fietser,

      inderdaad is dat lastig maar er zit ook nog een ander aspect aan het geheel “de veiligheid” als fietser ben je erg kwetsbaar in het verkeer er vallen jaarlijks honderden doden. maar met zo’n koplamp ben u en andere wel goed zichtbaar in het verkeerd en dan lijkt mij als je een keer en wat te scherp of vel licht in de ogen krijgt van u of uw mede weggebruiker een kleine prijs. dan als je de hoofdprijs betaald. Als je een gerenommeerde fietsenmaker hebt word hier wel naar gekeken maar er zijn miljoenen fietsen op de weg en vaak krijgen de meeste fietsen maar en paar keer in hun gebruiksleven een onderhoudsbeurt. waardoor de koplamp en de rest van de veiligheid aspacten niet altijd voldoende worden na gekeken ik weet dat veilig verkeer Nederland dit probleem al jaren aan probeert te pakken via een tal van actie en campagnes die ze voeren zoals “ik val op” en nog meer van dat soort actie zal om met de fietsenmaker en scholen een fietsverlichting controles uit gevoerd. (die dit vaak vrijwillig doen en met acties komen voor fietsverlichting dat zeer geschikt is in het verkeer).

      Waar ik het helemaal mee eens ben is vaak te slap geconstrueerd koplamp beugels deze kunnen ze inderdaad wel wat beter onder de loep worden genomen en verstevigd worden een paar gram meer op zo’n beugeltje lijkt mij geen extra moeite en brengt het gevaar van het totaal gewicht ook niet in gevaar. Om dat de fiets telkens lichter moet worden.

      Nog even terug te komen op het geheel ben ik van mening dat we als we gebruiker wat beter op elkaar moeten letten en verantwoording moeten nemen voor ons weg gebruik en vooral in de avond uren. Wat mij zeer veel op valt is dat er te weinig fietsverlichting op de weg is. Vaak zie ik dat er veel fietsen zijn die geen eens verlichting voeren wat de verkeersveiligheid niet te goed komt. Daardoor ook mijn menig van beter een keer een vel lichtje dan geen lichtje. maar goed ik kan me enig zins wel vinden in uw mening en waardeer u moeite om dit met ons te delen.

      Mvg Team De Fietssite

      Beantwoorden
  • Het valt mij op dat die automatische fietslampen veel te snel aan gaan. Op een wat sombere dag kom ik regelmatig fietsers tegen met de lampen aan. Lijkt me niet nodig en onnodige verspilling. Aannemend dat die lampen op batterijen werken…

    Beantwoorden
    • Inderdaad springen automatische fietslampen vrij snel aan.
      Onze visie is dat dit alleen maar goed is, aangezien de fietser toch al een kwetsbaar persoon is in het verkeer.
      En de kosten van een nieuwe batterij kunnen in onze ogen toch niet op tegen uw eigen veiligheid.
      Bovendien zien we te vaak, met name jongeren, in de avond zonder verlichting fietsen, en dan is automatische verlichting toch een uitkomst.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: