Voorderailleur monteren.

Voorderailleur monteren

Leestijd

[wpbread-techniek]

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 20,- tot € 35,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

Kruiskopschroevendraaier5 en 6mm inbussleutelDerailleurkabelsKniptang

Niveau

3/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Mechanische voorderailleurs zijn simpel om te monteren en af te stellen. Doe het zelf in een handomdraai. Ga je voorderailleur monteren in een paar simpele stappen..

Wanneer je de voorderailleur moet vervangen is het belangrijk dat je het juiste type koopt dat bij je frame en aandrijving past.
Dit kan best ingewikkeld zijn. Voorderailleurs moeten namelijk samenwerken met allerlei combinaties van kettingbladen, frames, shifters, kettingen en kabelloop.
Voor racefietsen zijn er voorderailleurs beschikbaar voor dubbel, compact (50/36T of 50/34T) en triple crankstellen.

  • Een voorderailleur wordt bevestigd aan een aan las nok, of met een klemband om de zitbuis.
    Klembanden zijn erin verschillende diameters, zoals 28,6 millimeter voorstalen frames.
    Voor aluminium en titanium frames zijn er de diameters 31,8 en 34,9 millimeter.
  • Voor mountainbikes zijn dubbelen triple derailleurs.
    De triple varianten zijn ervoor 22-32-44, 24, 32,42 en voor 20-30-40 verhoudingen.
    Dubbel varianten zijn er nog veel meer, ze moeten echt bij je crankstel passen.
  • Race-Voorderailleurs werken met een kleinere kabel slag dan MTB-types, die zijn dus niet uitwisselbaar.
    Wel zijn de verschillen tussen merken klein, een Shimano-derailleur doet het redelijk op een Campagnolo-shifter. SRAM- en Shimano-voorderailleurs zijn zelfs 100 procent compatibel.

 

Monteren.

Voordat je ook maar iets doet, moet je eerst controleren of je de juiste voorderailleur in je handen hebt, voor jouw frame en aandrijving.
Draai de bevestigingsbout los, draai daarna de bout van de derailleurkooi los en haal hem uit de derailleur.
Open de kooi met je handen en schuif de ketting er in.
Heb je een aan las nok op je frame, dan monteer je de derailleur op de nok.
Heb je een derailleur met klemband, dan monteer je de klemband om de zitbuis.
Shimano gebruikt passtukjes voor mountainbike derailleurs zodat ze passen om diverse buismaten.
Direст моunт мтв
Moderne MTB’s hebben vaak een voorderailleur zonder klemband.
Deze direct mount types zijn er in twee varianten.
De low direct mount, Shimano noemt dit e-type zonder plaat.
SRAM heeft hier zelfs drie varianten van met verschillende gat afstanden.
Type2 komt overeen met de Shimano-montage.
Bij deze derailleurs is het verstel bereik kleinen moet het aantal tanden op het buitenblad kloppen met de derailleur.
Op oude 44-tands Shimano-crankstellen werken SRAM-derailleurs het best.
De Hi-direct mount is eenvoudiger, daar is maar één type van.

Richting en Hoogte.

Richting …
Aanlas- en klemband derailleurs moet je recht monteren.
Duw het parallelogram naar buiten, richting het buitenblad.
De buitenkant van de derailleurkooi moet parallel lopen aan het buitenblad.
Bij een aanlas-racederailleur draai je eenvoudig de bevestigingsschroef los en vast.
Een derailleur met klemband is lastig een klein beetje te verstellen, je doet het zo: draai de schroef bij na los en tik met een kunststof hamer.
Draai de schroef vast en controleer of de derailleur goed zit, vaak verdraait hij dan een beetje. Herhaal het stellen indien nodig.

En hoogte
De derailleurkooi moet 2 tot 3 millimeter boven het buitenblad staan.
Nieuwe derailleurs hebben vaak een sticker die het afstellen makkelijk maakt, laat hem zitten tot alles afgesteld is!
Bij klemband derailleurs is de kunststof hamer ook hier de manier van afstellen.
Een aanlas of hi direct mount derailleur schuif je eenvoudig omhoog of omlaag.
Low-direct mount derailleurs kan je een beetje op-en-neerschuiven, soms zijn ze geschikt voor 42 en 44 tands buitenbladen.
De bevestigingsschroeven zijn helaas alleen bereikbaar wanneer het crankstel gedemonteerd is.

Ondergrens.

Schakel de ketting naar de grootste krans achter.
Beweeg de ketting met de hand naar het binnenblad.
De voorderailleur heeft een H-schroef voor de begrenzing in de hoge versnelling (Hard), en een L-schroef voor de begrenzing voor de lage versnelling (Langzaam).
Met de ketting op het binnenblad, stel je de L-schroef af tot de binnenkant van de kooi 1 millimeter van de ketting af zit.
Draai nu alle kabelverstellers van de voorderailleur volledig in.
Span de kabel met een tang, en draai de kabelbout vast.
Check hierbij dat de kabel loop goed is.

Bovengrens.

Schakelde ketting naar de kleinste krans achter, en schakel naar het buitenblad.
Pas nu de H-schroef aan, tot de buitenkant van de kooi ongeveer 1 millimeter van de ketting af zit.
Check nu dat de ketting in geen enkele versnelling tegen de kooi aanloopt, van de kleinste tot de grootste krans.
Test ook dat de ketting niet van het binnen- of buitenblad wordt afgeworpen.

Trimstand.

Heb je een triple crankstel, dan moet je nu de trimstanden afstellen.
Schakel achter naar de grootste krans, en schakel naar het middenblad met de voorderailleur.
Stel de kabelspanning af met de versteller op het frame.
Er moet altijd 0,5 tot 1 millimeterruimte zitten tussen de kooien de ketting.
Schakel met de shifter van de voorderailleur nu één keer omhoog, zodat de kooi van de voorderailleur een stukje naar buiten beweegt.
Schakel nu naar de kleinste krans achter, er moet nu voldoende ruimte tussen de kooi en de ketting zitten.
Zo niet, dan pas je de kabelspanning aan met kwartslagen tot je tevreden bent.

Onderhoud.

Reinig de voorderailleur met ontvetter, maak alles vervolgens weer droog.
Voor zie alle draaipunten van de derailleur van een druppel smeermiddel.
Controleer de positie van de derailleur zoals bij stap 2.
Controleer de begrenzing zoals bij stap 3 en 4.
Controleerde trimstanden als je die hebt, de ketting mag nooit tegen de derailleurkooi.

Derailleurkabels.

De conditie van je kabels bepaalt voor een groot deel de prestaties van je aandrijving.
Vuile of versleten kabels geven meer frictie, waardoor de derailleurs niet goed of langzaam schakelen.
Check daarom je kabels, met name bij de shifters en bij de derailleurs.
De levensduur van derailleurkabels ligt tussen de één en twee jaar, dus vervang oude kabels.
Ook geknikte, verroeste en rafelende kabels moeten vervangen worden.
Buitenkabels moeten kabelstoppers hebben aan de uiteinden, binnenkabels moeten een eindkapje hebben tegen rafelen.

Laatste check.

Schakel naar de grootste krans achter.
Schakel nu alle kettingbladen op en af, het schakelen moet precies en zonder twijfel gaan. De ketting mag niet van het binnen- of buitenblad af lopen.
De ketting mag niet aan lopen tegen de derailleurkooi. Schakelt de derailleur niet soepel genoeg, draai dan de kabelversteller met halve slagen tegen de klok in.
Schakelt de derailleur voorbij de juiste positie, dan draai je de versteller met halve slagen met de klok mee.

Tips en operkingen.

  1. Deze stappen zijn van toepassingen bij mechanische Shimano-, SRAM- en Campagnolo-voorderailleurs.
    Alleen bij Shimano triples moet je ook de trimfunctie afstellen.
  2. Shimano triple-racegroepen zijn geïndexeerd.
    Daarom heeft de voorderailleur twee trimstanden, om te voorkomen dat de ketting op het middenblad tegen de derailleurkooi schuurt in combinatie met lage en hoge versnellingen.