Shimano Introduceert DI3: Een Slim AI-versnellingssysteem

Shimano Introduceert DI3 een slimme AI versnellingssysteem

SAKAI, Japan – De Japanse fietsonderdelenfabrikant Shimano lanceert volgend jaar een innovatief versnellingssysteem dat gebruik maakt van kunstmatige intelligentie om fietsers te ondersteunen.

Shimano nodigde onlangs mensen uit in de wijk Shibuya in Tokio om de nieuwe DI3 versnellingsbak te testen. Een vrouw in de veertig was verbaasd over hoe weinig moeite het kostte om een heuvel op te fietsen.

“Ik kan niet geloven hoe makkelijk het was om de heuvel op te fietsen,” zei ze. “Ik denk niet dat ik een elektrische fiets nodig zou hebben.”

Wat is het Shimano DI3 versnellingssysteem?

Het DI3-systeem bestaat uit een naaf die een chip, het versnellingsmechanisme en 11 versnellingen bevat. Dit systeem is het resultaat van twintig jaar ontwikkeling na de lancering van een fiets met elektronisch bediende versnellingen in de vroege jaren 2000. DI3 past automatisch de snelheid en het tempo aan op basis van de gewoonten van de rijder. De kunstmatige intelligentie is vooraf geladen met verschillende fietsrijpatronen die tijdens testritten zijn verzameld. De AI leert ook van de snelheid en de hellingen die een fietser aflegt om de juiste versnellingen op het juiste moment te kiezen.

Een concurrerend alternatief voor elektrische fietsen

Elektrische fietsen, of e-bikes, worden steeds populairder voor woon-werkverkeer omdat een elektrische motor helpt bij de voortstuwing. Het DI3-systeem biedt echter een eenvoudigere rijervaring zonder het extra gewicht van een lithium-ionbatterij. Shimano richt zich met DI3 op dezelfde massamarkt als e-bikes. Het bedrijf zal DI3 samen met pedalen en remmen leveren aan westerse en Taiwanese fietsproducenten. De eerste fietsen met DI3 worden naar verwachting in 2025 op de markt gebracht.

Een boost tijdens de pandemie

Shimano zag zijn winst stijgen tijdens de pandemie, toen mensen fietsen als alternatief voor het openbaar vervoer gingen gebruiken. Maar de geconsolideerde verkoop daalde in 2023 met 25% tot 474,3 miljard yen (ongeveer 3,3 miljard Euro). De nettowinst daalde met de helft tot 61,1 miljard yen. Niet alleen was de pandemische hausse voorbij, maar de daling van de vraag leidde ook tot een enorme achterstand van hoogwaardige componenten in de toeleveringsketen. Shimano verminderde de productie in zijn hoofdvestiging in Sakai, een stad nabij Osaka, om de overvolle voorraad te verminderen.

Voorbereiding op nieuwe productie Shimano DI3 versnellingssysteem

De situatie bood “een goede gelegenheid om de productiemethoden in Sakai te heroverwegen,” zei Yozo Shimano, voorzitter en CEO van het bedrijf. De verminderde productiesnelheid gaf de fabriek in Sakai de kans om zich voor te bereiden op de massaproductie van nieuwe onderdelen zoals DI3. Shimano is ook in gesprek met lokale kleine en middelgrote fabrikanten om onderdelen voor de nieuwe producten te leveren.

“We combineren de intelligentie van de Japanse productie om geweldige nieuwe producten te maken,” aldus Shimano.

Een geschiedenis van innovatie Shimano DI3 versnellingssysteem

Sinds de oprichting in 1921 begon Shimano met het maken van vrijloopkoppelingen voor fietsen. In 1982 veroverde het bedrijf de wereld met zijn componenten voor mountainbikes. Tegenwoordig heeft Shimano een wereldwijd marktaandeel van 70% in onderdelen voor high-end fietsen. Maar het bedrijf heeft moeite om voet aan de grond te krijgen in de markt voor e-bike-onderdelen. Bosch domineert de markt voor e-bikemotoren, terwijl nieuwkomers uit China en Taiwan aan populariteit winnen. Zelfs in Japan heeft Shimano weinig invloed op dit gebied, met e-bikemakers zoals Panasonic Holdings en Yamaha Motor als grote spelers.

“We kunnen de greep van Bosch op e-bikes niet breken,” zei Takashi Toyoshima, plaatsvervangend president en hoofd van de ontwikkeling bij Shimano. “Maar als het gaat om een lichtgewicht en gemakkelijk te rijden ervaring, maken DI3-fietsen een kans.”

Verwachte prijzen en toekomstperspectieven

Fietsen met DI3 zullen naar verwachting net onder de 200.000 yen (ongeveer € 1.400,-) worden geprijsd. Grootschalige productie zou deze prijs verder kunnen verlagen, waardoor ze concurrerend worden met e-bikes, die vaak meer dan 150.000 yen kosten. De wereldwijde fietsmarkt zal naar verwachting met 7% per jaar groeien tussen 2020 en 2027, mede door de inspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen. Het gebruik van e-bikes voor dagelijks vervoer zal een groot deel van deze groei stimuleren. Shimano hoopt met hun innovatieve technologie een deel van deze markt te veroveren.

Bron: Shimano

Laatste nieuws

Minister Madlener zet in op meer helmgebruik onder fietsers
Minister Madlener zet in op...
Een ambitieus plan om fietsveiligheid te verbeteren met Denemarken als voorbeeld. Een helm dragen op de fiets is in Nederland…
Keuzehulp fietshelm kopen: Waar moet je op letten?
Keuzehulp fietshelm kopen: Waar moet...
Een fietshelm kopen lijkt eenvoudig, maar er zijn belangrijke punten om rekening mee te houden. Van bescherming tot pasvorm en…
RAI Vereniging Introduceert Keurmerk voor Veilige E-Bikes
RAI Vereniging Introduceert Keurmerk voor...
Veilige e-bikes keurmerk – RAI Vereniging werkt samen met overheid en industrie om veiligheid en betrouwbaarheid van e-bikes te waarborgen.…

Laatste nieuws

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.

Fietsroutes: