Derailleurkabels vervangen.
- Manuel Gort
- dinsdag 2 februari 2016
- 865 Views
Leestijd
Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.
Kosten
Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.
Gereedschap
Niveau
Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.
Verbetert je schakelprestaties met nieuwe kabels – een kleine inspanning met grote resultaten. Het vervangen van je versleten kabels is een eenvoudige klus die een aanzienlijk verschil kan maken in de werking van je fiets. Het gezegde “goed begonnen is half gewonnen” geldt hier zeker. Het is van groot belang om bij het verwijderen van de oude kabels nauwkeurig de route te volgen en vervolgens dezelfde zorgvuldigheid te betrachten bij het installeren van de nieuwe kabels. Derailleurkabels vervangen is daarom zeer aan te raden.
Het regelmatig derailleurkabels vervangen is een essentieel onderdeel van het onderhoud van je fiets. Wij raden aan om dit om de twee jaar te doen of na ongeveer 20.000 kilometer, afhankelijk van hoe intensief je fietst. Het is ook belangrijk om kabels onmiddellijk te vervangen als je merkt dat ze geknikt zijn, omdat dit de prestaties van je schakelsysteem kan aantasten. Door dit eenvoudige onderhoud te omarmen, zorg je ervoor dat je fiets altijd soepel schakelt, wat bijdraagt aan een betere rijervaring. Dus onthoud, het begint allemaal met de kabels!
Maak de kabel los.
Om de oude kabel te verwijderen schakel je tot de laatste versnelling, zodat de kabel helemaal ontspannen is.
Normaal gesproken is dat het kleinste tandwiel, bij zowel de voor- als de achter derailleur, maar Shimano heeft ook andersom werkende achterderailleurs gemaakt.
Knip dan het einde van de kabel en schroef hem los bij de derailleur.
Shimano MTB.
Haal de kabel uit de shifter.
Shimano MTB-shifters hebben hier een zwarte plastic schroef voor.
Gebruik een dikke kruiskopschroevendraaier, daar blijft hij op klemmen.
Controleer of je het kabeleinde ziet.
Trek de buitenkabel los en duw de binnenkabel richting de shifter, zodat hij uit de shifter schuift.
Draaide kabel tussen je vingers tot hij loskomt.
SRAM triggers.
De luxe trigger shifters van SRAM hebben een grote schroef bovenop de shifter.
Je draait hem met de hand los.
Zonder schroef ligt het boven kapje los op de shifter, til het eraf.
Je kijkt nu op de kabelspoel en kunt precies zien hoe de kabel eruit moet.
Wel is het vaak nodig de shifter van het stuur te halen om er bij te kunnen.
Eenvoudiger modellen hebben een plastic afdekdopje.
Til het op zo dat je in de shifter kunt kijken.
Schakel terug tot je de kabel ziet en duw hem vanaf de andere kant uit de shifter.
SRAM Twisters.
SRAM’s draaischakelaars vragen een heel andere benadering.
Omwille van het bliksemsnelle afschakelen zit de kabel vergrendeld, anders zou hij los komen te hangen in de shifter en in de knoop raken.
Til het afdekrubbertje op en schakel af tot je het kabeleinde ziet.
Merk het borgclipje op dat er overheen steekt.
Duw met een plat schroevendraaiertje of dunne inbus het clipje opzij en duw tegelijkertijd de kabel vanaf de achterkant uit de shifter.
Shimano waslijn.
Kabels wisselen gaat het makkelijkst bij klassieke Shimano-shifters.
Druk op de kleine schakelhendel en herhaal dat tot de shifter in de laatste versnelling staat.
Knijp in de rem en houd de hendel in die positie.
Duw nu de kabel door de shifter heen naar buiten.
Laat de rem niet los voor je klaar bent, anders bekras je de behuizing!
Shimano 10-speed
Shimano’s 10-speedmodellen hebben een verstopt kabelgaatje.
Ook hier schakel je terug naar de laatste versnelling.
Dan sla je het shifter rubber aan de onderkant terug.
Duwde kabel in de buitenkabel, waarschijnlijk bij het balhoofd maar misschien zelfs bij de derailleur.
De kabel komt door een gaatje onderaan de shifter naar buiten.
Shimano eleven.
Voor het wisselen van zowel de rem als de versnellingskabels dien je een afdekkapje te demonteren.
Zet de rem open zodat je de hendel ver kunt inknijpen.
Met een verse kruiskopschroevendraaier verwijder je de schroefjes, houd ze uit elkaar en schrijf op waar ze horen, ze zijn verschillend!
Onder het eerste kapje zit de remkabel, de versnellingskabel onder het tweede.
SRAM Road.
Ook SRAM heeft het kabelgaatje verstopt onder het rubber.
Flap het omhoog aan de onderkant.
Schakel helemaal terug. Check of je het kabeleinde ziet en dus dan pas de binnenkabel via de buitenkabel naar buiten.
Handig: als de kabel door vuil niet uit zijn gaatje schiet, schroefje eenvoudig het kapje los, dan kan je overal goed bij en zelfs de shifter schoonmaken en smeren!
Campagnolo
Sommige Campa-modellen hebben een gaatje in het rubber, bij de meeste moet je het rubber aan de onderkant naar voren klappen.
In de lichtste versnelling duw je de kabel er dan zo uit, mits er een passende kabel in zit.
Campa-kabels hebben namelijk een iets dunnerkopje dan alle andere merken.
Een Shimano-kabel zal dan ook hopeloos klemzitten als je de kop niet afschuurt.
Terugdraaien – derailleurkabels vervangen.
Maak de kabelstelschroef schoon en smeer hem.
Bij racefietsen zit hij aan de derailleur, bij mountainbikes aan de shifter en soms ook nog aan de derailleur.
Draaide stelschroef helemaal in en dan een hele slag uit, zodat je straks genoeg stelmogelijkheid hebt.
Vastzetten.
Zonder kabel moet de ketting zuiver op het kleinste tandwiel lopen, of op het grootste in het geval van een rapid rise achterderailleur.
Is dat niet het geval, dan moet de derailleur begrenzing opnieuw worden afgesteld. Steek de kabel door de derailleur en trek met een tang aan het uiteinde zodat alles strak staat. Leg nu de kabel losjes op zijn plaats onder de klemschroef en zet hem vast.
Op en neer.
Draai de pedalen rond en schakel met de nieuwe kabel een paar keer op en neer, naar het grootste tandwielen terug.
Zo rekje de kabel vast op zodat je hem straks niet hoeft bij te stellen.
Schakel naar het kleinste (of bij rapid rise: grootste) tandwiel zodat de kabel helemaal ontspannen is.
Zet de kabel opnieuw vast, dit keer net niet onder spanning.
Afstellen.
Draaide pedalen rond, schakel één keer en blijf draaien.
De ketting moet nu naar het tweede tandwiel gaan.
Doet hij dit niet, draai dan de stelschroef uit tot hij wel gaat.
Druk tweemaal en check of de ketting recht op het vierde tandwiel loopt, zonder andere tandwielen te raken.
Draai de stelknop uit om naar het grootste tandwiel te bewegen, en in om naar het kleinste te gaan. (werkt andersom bij een rapid rise derailleur)
Succes met derailleurkabels vervangen.