vrijdag 1 maart 2024

Stuurlint wikkelen.

Stuurlint wikkelen

Leestijd

5 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 5,- tot € 15,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

SchaarLiniaalPVC Tape

Niveau

2/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Het stuurlint wikkelen op je fietsstuur is een kunst die het verschil kan maken tussen een slordig ogende fiets en een stijlvolle, perfect verzorgde tweewieler. Het is een vaardigheid die tijd, geduld en aandacht voor detail vereist, maar de resultaten zijn de inspanning meer dan waard. Stuurlint wikkelen gaat niet alleen om uiterlijk vertoon; het heeft ook praktische voordelen. Een goed gewikkeld stuurlint biedt grip, dempt trillingen en zorgt voor comfort tijdens lange ritten.

In deze handleiding nemen we je mee door de stappen om je stuurlint perfect te wikkelen, zodat je fiets er niet alleen fantastisch uitziet, maar ook een plezier is om mee te rijden. Of je nu een doorgewinterde fietser bent die graag zijn of haar fiets tot in de puntjes verzorgt, of een beginner die de kunst van het stuurlint wikkelen wil leren, we hebben waardevolle tips en technieken om met je te delen.

Met aandacht voor detail en een beetje geduld kun je leren hoe je stuurlint als een professional wikkelt, zodat het er niet alleen schoon en perfect uitziet, maar ook de prestaties van je fiets verbetert. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe uitdaging in het onderhouden van je geliefde tweewieler of gewoon je fietsskills wilt verbeteren, het wikkelen van stuurlint is een essentiële vaardigheid die elke fietser onder de knie zou moeten hebben. Dus laten we beginnen en ontdekken hoe je je stuurlint perfect kunt wikkelen voor die professionele uitstraling en optimale grip.

 

Oud eraf.

Stuurlint verwijderen kan vervelend werk zijn.
Knip het los bij de stuurpen en probeer het dan in één stuk loste wikkelen.
Wanneer je niet te lang met je lint hebt gereden en dit van goede kwaliteit was, lukt dat aardig.

Waarschijnlijk echter, vooral bij goedkoop lint, blijven stukken plakstrip zitten.
Probeer ook die eraf te peuteren.
Gebruik desnoods een beetje wasbenzine om lijmresten van je stuur te krijgen. Realiseer je onder het mopperen dat goed stuurlint dit de volgende keer voorkomt, en dat dat de extra kosten meer dan waard is.

Kabels.

Controleer of de kabels nog goed langs het stuur liggen.
Ze mogen nergens vervelende bobbels in het stuurlint veroorzaken, ze mogen niet kunnen bewegen en niet strak komen te staan bij een scherpe bocht.
Bij twijfel maak je ze los en zet je ze opnieuw vast met tape.
Wees niet zuinig met rollen maar voorkom bobbels.

Voor het remmen en schakelen is het belangrijk dat de kabels helemaal in de shifters steken en niet bewegen als er spanning op staat.
Controleer dit voor je het stuurlint wikkelt.
Zie je de kabels bewegen of het lint plooien wanneer je knijpt maak ze dan los en zet ze opnieuw vast. Wees kritisch!

Plakstrip en beginnen.

Werk op een schone vloer.
Rol het lint af en bekijk of er een rolrichting op zit.
Soms zitten er gaatjes of een ingeperst motief in dat onzichtbaar wordt wanneer je de verkeerde kant op wikkelt.
De onderzijde van het lint bestaat uit drie stroken.
De middelste is de plakstrook.
Haal het beschermfolie van de eerste halve meter.

Een stuurlint wikkel je altijd van onder naar boven, en altijd zodanig dat je hem onder het fietsen strakker trekt in plaats van losser.
Begin aan de onderzijde van het stuur en wikkel naar buiten, naar boven en naar binnen.
Gebruik je gewone einddoppen dan laat je 1/3 van het lint over het stuureinde steken, bij schroefdoppen houd je precies het stuur aan.

De beugel en de bocht.

Wikkel rond. Laat op het rechte stuk van het stuur telkens 1/3 van het lint overlappen, zodat de plakstrip precies nog op het stuur terecht komt.
Houd de spanning tijdens het wikkelen gelijkmatig zodat elke gang even breed is, even schuin loopt en evenveel overlapt als de vorige.

In de buitenbocht houd je de 1/3 overlap vol.
In de binnenbocht wordt de overlap automatisch groter, tot ongeveer de helft.
Je zult het lint in de binnenbocht iets strakker aan moeten trekken om het vlakte laten aansluiten.

De shifter en kruisen.

Hoe je dit doet verschilt per merken type shifter, maar meestal schuif je het lint een stukje onder de shifter door.
Blijf doorwikkelen in dezelfde richting zodat je achter de shifter langs gaat en aan de bovenkant uitkomt.

Haal het lint over de bovenkant van de shifter en wikkel naar beneden.
Het lint kruist nu de vorige wikkeling achterlangs.
Ga nu onder de shifter door, let op dat je geen hendels blokkeert!
Trek het lint strak zodat het goed aansluit en ga weer naar boven, in de oorspronkelijke richting.

Wikkel een paar slagen door boven de shifter en zet het lint tijdelijk vast met een stukje tape.
Schuif nu het rubber op z’n plaats.
Controleer of het stuur nergens meer zichtbaar is, eventueel moet je terug en opnieuw wikkelen.
Check ook of het schakelen soepel gaat.

Wat is recht? Schuin knippen.

Wikkel de bocht om en dan rechtdoor tot vlak bij het stuur.
Houd de overlap 1/3 in de buitenbocht en op het rechte eind.
Meet dan je favoriete afstand, bijvoorbeeld 5 centimeter af vanaf de stuurpen.
Snijd op deze afstand loodrecht op het stuur rondom kerfjes door het stuurlint heen. Een schaar is meestal botter dan een mes en beschadigt je stuur minder.

Wikkel het lint los en volgde lijn van de zojuist gemaakte kerfjes.
Knip volgens deze lijn het lint af.
Wikkel het terug op zijn plaats, zodat het einde weer recht is en op de afgemeten afstand van de stuurpen zit.

Tapen.

Zet het lint vast met tape.
Begin met een spanningsloos rondje, exact langs het einde van het lint.
Trek de tape dan strak en laat hem een millimeter over het einde van het lint vallen, zodat het nét het stuur raakt.
Draai dan een strak rondje midden over het eerste rondje.
Eindig weer met een spanningsloos rondje waarbij je alles afdekt.
Knip de tape af aan de onderkant van het stuur en wrijf het goed vast.

Vouw het stuurlint onderaan het stuur naar binnen.
Duw dan de einddop in het stuur, daarbij zit je het lint meteen vast.
Vaak is de stuurdop wat dun.
Wikkel er dan tape omheen tot de dop klem vast in het stuur past.
Uiteraard ben je nog niet klaar, wikkel het lint aan de andere kant precies in spiegelbeeld.
Als je het perfect doet heb je even veel wikkelingen nodig, dat staat netjes!

Standaard einddoppen willen nog weleens spontaan uit je stuur vallen.
Geschroefde exemplaren zitten wel muurvast.
Vaak zijn geschroefde doppen weer te dik om het lint vast te zetten.
In dat geval begin je met het lint recht te wikkelen, strak langs het stuureinde.

Tips en opmerkingen:

  1. Vroeger was stuurlint van kurk, of leer. Tegenwoordig wordt meestal kunstkurk gebruikt. Modern luxe lint is gemaakt van stevig kunststof met een gladde laag.
  2. Kunstkurk wikkelt makkelijk en is voordelig. Neem niet de goedkoopste variant, die scheurt makkelijk onder het wikkelen en is nauwelijks te verwijderen.
  3. Luxe kunststof lint gaat lang mee en is mooi maar doordat het stug is wikkelt het heel moeilijk. Je hebt veel kracht nodig om het goed te laten aansluiten. Voor de gevorderde wikkelaar.
  4. Stuurlint komt pas als je fiets helemaal klaar en afgesteld is, desnoods na de proefrit. Was tweemaal je handen voor je het aanraakt. Stuurlint hoort schoon te zijn!