dinsdag 27 februari 2024

Wielen tubeless maken.

wielen tubeless maken

Leestijd

4 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 60,- tot € 80 ,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

VelglintPompSchroevendraaierVloeistof

Niveau

2/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Als je graag wilt genieten van de voordelen van tubeless fietsen, hoef je niet per se speciale velgen aan te schaffen. Het ombouwen van je bestaande standaard velgen voor gebruik zonder binnenband is een haalbare optie. In deze handleiding leggen we in detail uit hoe we wielen tubeless maken. Ontdek de stappen en technieken om je fietservaring te verbeteren door tubeless te rijden, zonder te investeren in nieuwe velgen. Dit proces biedt niet alleen meer comfort en grip tijdens het fietsen, maar kan ook zorgen voor minder kans op lekke banden. Leer hoe je je standaard velgen kunt ombouwen voor deze moderne en populaire fietsinnovatie.

Kale wielen.

Haal je wielen uit je fiets en haal de banden en binnenbanden eraf en trek het oude velglint eruit.
Maak ze schoon, gebruik ontvetter of alcohol om het velgbed perfect schoon te krijgen.
De rubberstrip moet luchtdicht op de velg aansluiten.
Plak eerst het bijgeleverde dunne velglint perfect strak in de velg.

Check velglint.

Het tubeless lint mag geen sneetjes of andere beschadigingen hebben.
Check ook of je het juiste ventiel hebt.
Een dik autoventiel werkt het makkelijkst, maar meestal past alleen een Frans ventiel door het gat in de velg.

Ventiel steken.

Steek het ventiel voorzichtig door de velg, maar duw het helemaal op zijn plek.
Dat kan wat kracht kosten aangezien het rubber rond het ventiel dikker is, maar als je ventiel niet goed op zijn plaats zit, blijft de band lekken.

Op z`n plek.

Leg het velglint rondom op zijn plek, een lastige klus.
Het lint moet overal precies in het midden liggen, en trek je één kant te strak dan is het lint daar te smal en aan de andere kant te breed.
Steek dan voorzichtig een schroevendraaier onder het lint door, dan kan je het wat verschuiven.

Lucht dicht.

Een tubeless ventiel moet je altijd vast zetten met een ringetje.
Het beste zijn de zwarte ventielen van Mavic, waar een rubberringetje onder zit.

Extra check.

Controleer nogmaals of het lint overal even strak in de velg ligt.
Goed controleren kost tijd, maar altijd minder dan als je achteraf een lek ontdekt.

Een kant.

Monteer eerst één kant van de band, denk om de draai richting!
Sommige banden zitten strakker dan andere, dat verschilt per merk en model. Bovendien zijn er tubeless ready banden, deze hebben een dikke, strakkere hieldraad.
Op de velg leggen is moeilijker maar ze zijn straks makkelijker luchtdicht te krijgen.

Andere kant.

Zet eerst de vloeistof klaar en onder handbereik.
Monteer dan de andere kant van de buitenband.
Houd het ventiel bovenaan en laat, wanneer je niet van plan bent de vloeistof door het ventiel heen te spuiten, helemaal onderaan een stuk van 20 centimeter los.
Dit gaat het makkelijkst wanneer je het wiel op je tenen zet.

Ventielkern eruit.

De vloeistof kun je door het ventiel heen spuiten, of tijdens demontage van de band naar binnen gieten.
Om de vloeistof door het ventiel te kunnen gieten schroef je het ventiel eruit. Afhankelijk van het type ventiel kan dat met een tangetje (voorzichtig!), anders heb je er specifiek gereedschap voor nodig.

Spuiten maar.

Wanneer je de band volledig gemonteerd hebt, spuit je de vloeistof door het ventiel in de band.
Schud het flesje eerst goed zodat de vaste deeltjes ook in de band belanden.

Band oppompen

Met een goede vloerpomp kán het lukken de band op te pompen.
Duw de buitenband rondom in het midden en pomp zo snel je kunt.
De band moet pakken om af te sluiten, anders loopt alle lucht direct weg.
Krijg je de band op druk, pomp dan meteen door tot minstens 3 bar.
Soms is 5 bar nodig voor de band rondom op zijn plek schiet, controleer of de band rondom even hoog uit de velg komt.

Wiel schudden.

Om alle gaatjes af te dichten houd je het wiel vlak, keer je het om, draai je het alle kanten uit, net zolang tot de vloeistof overal geraakt heeft.
Laat druk uit de band tot deze nog ongeveer 2 bar is.
Vaak is het nodig dit na een paar uur te herhalen voor de band compleet dicht is. Fietsen werkt nog beter maar neem je eerste rit altijd een pomp mee.

Goed luisteren.

Met je oor vlak bij de band, kun je kleine lekken horen.
Draai de band dan zó dat er vloeistof bij het lek komt.
Meer vloeistof betekent altijd een betere lekbescherming.
De vloeistof droogt langzaam uit, na een half jaar zal je hem zeker moeten bijvullen.

Tips en opmerkingen.

  1. Lukt het niet je band op te pompen, schroef dan het binnenste deel uit het ventiel. Zo is het gat groter en kan de lucht sneller in de band. Zit de band eenmaal op de velg dan schroefje het ventiel weer in elkaar waarna je de band opnieuw oppompt.
  2. Een onwillige band pomp je op met een gaspatroon, dat gaat zo snel dat haast iedere band direct op de velg springt. Controleer daarna altijd alsnog de druk met de voetpomp. Ook een compressor biedt uitkomst, mocht dat niet lukken, dan kan een vriendelijke fietsenmaker je helpen.
Play Video