Voorvorken.

voorvorken

Leestijd

3 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ ,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

Niveau

1/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

De voorvering van je fiets is van cruciaal belang voor een soepele en comfortabele rit, vooral wanneer je door de stad fietst of platte land. Zelfs over ruige terreinen fietst. Om ervoor te zorgen dat je voorvering optimaal presteert, is regelmatig onderhoud en eventuele aanpassingen van groot belang. In deze gids zullen we je voorzien van handige tips en gedetailleerde stappen om aan je voorvering te werken. Of je nu kleine reparaties wilt uitvoeren, de prestaties wilt verbeteren of gewoon wilt begrijpen hoe je voorvering werkt, we zullen je begeleiden bij het proces. Ontdek hoe je jouw voorvering kunt aanpassen en onderhouden, zodat je met vertrouwen kunt blijven genieten van je offroad-avonturen.

Veer voorspanning.

Voorvorken veren op spiraalveren of op lucht.
Voorvorken met een spiraalveer hebben een voorspanning verstelling.
Een hardnekkig en wijdverbreid misverstand is dat meer voorspanning een veer harder maakt.
Als je vork te zacht is, dan heb je een hardere veer nodig.
Voorspanning is een soort verstelbare rijhoogte, de veer blijft even hard of zacht.

Luchtvering

In tegenstelling tot een spiraalveer veert lucht agressief en is bijna oneindig verstelbaar.

Veel voorkomende systemen van voorvorken.

  • Solo Air – RockShox
    Een eenvoudig systeem met één ventiel en twee luchtkamers
  • Dual Air – RockShox
    Een ingewikkeld systeem met twee afzonderlijke luchtkamers, maakt de progressiviteit volledig instelbaar
  • 2-Step – RockShox
    Het Solo Air systeem met hoogte verstelling, zo tover je je fiets om van downhiller tot klimgeit.
  • Talas – Fox
    Hoogteverstelling van Fox.
    Door middel van een 3-standen knop is de veerweg verstelbaar van 100 mm naar 130 mm of 150 mm, of van 110 mm naar 133 mm of 150 mm.
  • Float – Fox
    Een enkelvoudig luchtsysteem.
  • SFA – Marzocchi
    Een enkelvoudig luchtsysteem.
  • ATA – Marzocchi
    Een systeem met twee luchtkamers, één voor de vering en een tweede voor de progressiviteit.
    De veerweg is met ongeveer 4O mm in te korten

Low-speed.

Deze demping bepaalt hoe gevoelig een vork reageert op een kleine hobbel maar ook op trapinvloeden en deinen.

High-speed.

Demping bij grote klappen en snelle slagen. Teveel slaat je stuur uit je handen, te weinig maakt van je fiets een hobbelende kameel.

Veel voorkomende systemen

  • TST Micro – Marzocchi
    De rode knop regelt de compressie, de gouden knop schakelt het systeem uit bij een grote klap zodat de vork dan soepel veert.
  • TST 2 – Marzocchi
    Een eenvoudiger systeem met slechts één stelknop.
  • APD (Absolute Platform Damper) – Manitou
    Absolute Platform Demper met een zes-standen knop die verstelt van heel soepel tot volledig geblokkeerd.
  • TPC – Manitou
    Een systeem met cartridge demper met volledig gescheiden in- en uitgaande dempers voor perfecte verstelbaarheid, desnoods tot aan volledige blokkade.
  • Launch Control – DT Swiss
    Deze knop blokkeert de uitgaande demping zodat de vork niet uit veert, ideaal voor een lange klim. De kracht waarbij het systeem losschiet is verstelbaar
  • U-turn – RockShox
    In lucht- en spiraalveer varianten, verstelt de veerweg met 30 mm tot 45 mm meteen draaiknop.
  • RC2 – Fox
    Verborgen ondereen beschermkap zitten stelknoppen voor de hoge- en lage snelheid compressie
  • Mission Control / Floodgate – RockShox
    Platformsysteem met verstelbaar losbreekmoment dat des gewenst volledig blokkeert.
  • Motion Control – RockShox
    Eenvoudig afstelbaar en universeel platformsysteem met verstelbaar losbreekmoment
  • RC3 – Marzocchi
    Complete verstelling van hoge- en lage snelheid compressie, met een aparte knop voor de progressiviteit.
  • RCV – Marzocchi
    Een systeem waarbij de zwarte knop de rebound demping regelt, de rode knop regelt de compressie.
  • IFP Intrinsic – Manitou
    Een systeem met cartridge demper, volledig instelbaar met een progressieve veer weg.

Rebound.

Regelt de snelheid waarmee de vork uit veert.
Dit is altijd een compromis tussen langzaam uitveren na een grote klap, en snel genoeg uitveren om klaar te zijn voor de volgende hobbel.

Lockout.

Extreme ingaande demping die de vering blokkeert.
De meeste verstelbare compressie dempers blokkeren nét niet helemaal in hun uiterste stand.
Veel voorvorken hebben een extra hendel waarmee de demper in ééns geblokkeerd kan worden voor steile klimmen en snelle vlakke stukken.