zaterdag 24 februari 2024

Verstelbare zadelpen onderhouden.

Verstelbare zadelpen onderhouden

Leestijd

5 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 0,- tot € 25,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

10mm dopsleutel2mm inbussleutelTorx T-10 sleutelPlatkopschroevendraaierDemperpompFox Float fluidTeflonvetontvetterdoek

Niveau

2/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Het onderhoud van een verstelbare zadelpen, zoals de Maverick’s Speedball of Crank Brothers Joplin, is essentieel om ervoor te zorgen dat ze soepel blijven werken, zelfs onder ruige omstandigheden zoals regen en modder. Hier is een introductietekst over het onderhoud van verstelbare zadelpennen:

Het Perfecte Onderhoud voor Je Verstelbare Zadelpen

Of je nu een fanatieke mountainbiker bent of gewoon geniet van lange ritten op je fiets, een verstelbare zadelpen kan een geweldige aanvulling zijn op je uitrusting. Deze pennen maken het mogelijk om snel en eenvoudig je zadelhoogte aan te passen terwijl je onderweg bent, wat je rijervaring aanzienlijk kan verbeteren. Maar om ervoor te zorgen dat ze altijd soepel functioneren, is regelmatig onderhoud essentieel, vooral als je vaak door natte en modderige omgevingen fietst. In dit artikel delen we handige tips en trucs om je verstelbare zadelpen in topconditie te houden, zodat je elke rit met vertrouwen kunt beginnen. Dus, laten we aan de slag gaan met het behoud van je verstelbare zadelpen, ongeacht de weersomstandigheden!

Deze inleidende tekst bereidt de lezer voor op het belang van onderhoud voor verstelbare zadelpennen, vooral in uitdagende omgevingen, en stelt hen in op de waarde van de aankomende tips en instructies. Het benadrukt het belang van een soepel functionerende zadelpen voor een optimale rijervaring.

 

Los halen en reinigen.

Haal het zadel van de zadelpen, en de pen uit het frame.
Geef de zadelpen een uitgebreide schoonmaakbeurt met water, sop en een borstel voordat je verdergaat.
Op deze manier voorkom je dat vuil aan de buitenkant in het binnenste van de pen dringt als je hem straks uit elkaar gaat halen.
Dan is al je werk voor niks geweest.

Nu moet je de luchtdruk in de zadelpen verplaatsen.
Dit doe je door de pen ondersteboven te houden, met de kop op de vloer.
Houd vervolgens de hendel ingedrukt die normaal op het stuur zit.
Met de hendel ingedrukt, moet je de pen meerdere keren induwen en omhoog trekken.
Doe dit tot de zadelpen uit zichzelf weer omhoog komt.

Uit elkaar halen.

Tijd voor de demontage.
Verwijder als eerste de bout die onderin de zadelpen zit.
Voor deze klus heb je een 10 millimeter dopsleutel en een verlengstuk nodig. Draaide bout er volledig uit, en bewaar hem op een veilige plek.

Nu moet je de gekartelde ring loshalen, hierin huist de zegel die vuil buiten houdt. Deze ring moet je met de hand loshalen, laat je niet verleiden om het met een tang of iets dergelijkste proberen.
De ring is van aluminium gemaakt, dus dan kan je hem weggooien.
Vergeet niet dat je een erg duur onderdeel in je handen hebt, en geen afvoerpijp. Haal na de ring, de binnenste pen uit de behuizing.

De druk eraf halen.

Laat de druk uit de kamer, dit doe je door het dopje van het micro Schrader-ventiel los te draaien met een platkopschroevendraaier.
Druk nu op de ventielkern om de luchtdrukte laten ontsnappen.
Verzeker je ervan dat er geen druk meer in de kamer zit.
Keer de pen ondersteboven en duw hem naar beneden.
Druk de hendel in, en laat nogmaals de druk weglopen.

Het geleider blokje.
Om de gekartelde ring van het binnenwerk los te krijgen, moet je eerst het messing geleider blok losschroeven.
Bij Maverick heb je een 2 millimeter inbussleutel nodig, bij Crank Brothers gebruik je een Torx T-10 sleutel.
Nu kan je de witte glijringen verwijderen, maar let op de montagerichting – de dikkere kant hoort naar beneden te wijzen.
Hierna kun je de gekartelde moer weghalen.

Glijringen en zegels vervangen of niet.

Als de zadelpen in slechte conditie is, raden we aan om de glijringen, het geleider blok en de zegels te vervangen op dit punt.
Ziet het binnenwerk er nog prima uit, dan geef je deze onderdelen een goede schoonmaakbeurt.
Gebruik je hierbij ontvetter, let er dan op dat deze geen rubber aantast!
Haal de zegel uit stap vier uit de gekartelde ring, dat maakt een stuk makkelijker schoon.

Om het systeem weer onder drukte zetten, zet je een demperpomp op het micro Schrader-ventiel.
De ideale druk is 80 psi, ga niet hoger dan 85 psi.
Met de pomp nog aan het ventiel druk je de hendel van de zadelpen in.
Je zult aan de drukmeter zien dat de druk nu vermindert, pomp weer tot 80 psi. Herhaal deze de stap met de hendel en het pompen, tot de pen de druk van 80 psi behoudt.

Ingevet monteren.

Nu ben je klaar om de zaak weer in elkaar te zetten.
Vet de glijringen, geleider blok en binnen buis in met teflon vet.
Hanteer de vetspuit niet te enthousiast, want als de zadelpen vol vet zit gaat hij alleen maar langzamer functioneren.
In plaats daarvan moet je een dunne, gelijkmatige laag vet aanbrengen.
Zo hou je de zadelpen soepel en in goede conditie.

Voordat je het binnenwerk in de behuizing terugplaatst, moet je ook de binnenkant van deze buis eens flink schoonmaken met een doeken wat ontvetter.
Wanneer de buis goed schoon en droog is, moet je een randje teflon vet in de pen bij de rand aanbrengen.
Zodra je het binnenwerk monteert, duwt dit het vet gelijk door de hele buis.
Dat is wel zo makkelijk!

Vastdraaien .

Bij het plaatsen van het binnenwerk in de behuizing, moet je beide onderdelen eerst uitlijnen.
Hierbij moet het geleider blok in de uitsparing van de behuizing schuiven.
Duw het binnenwerk naar binnen tot je niet meer verder kan.
Plaats de 10 millimeter bout terug, met van 4 tot 5 newtonmeter.
Plaats de gekartelde ring met zegel terug.

Terug in het frame.
Monteer het zadel op de pen, let op de gemarkeerde positie op de rails.
Voor je de zadelpen terug stopt in het frame, is het raadzaam om ook de zadelbuis met een doeken ontvetter te reinigen.
Zo heb je alles schoongemaakt.
Smeer een dun laagje montagepasta op de pen.
Gebruik carbon montagepasta als je een carbonframe hebt.

Positie aanpassen .
Als de zadelpen een afstandsbediening heeft, monteer je de kabel.
Om de interne druk juist af te stellen houd je de hendel ingedrukt, en breng je de pen herhaaldelijk omlaag en omhoog.
Druk daarna de hendel nog eenmaal in, waardoor de zadelpen omhoog schuift.
Veeg overbodig smeermiddelen montagepasta van de pen.

Eerst goed testen.

Voor je de fiets gebruikt, moet je twee dingen checken.
De zadelpen mag niet uit zichzelf naar beneden zakken in de hoogste positie, of omhoog komen in de laagste positie.
Is dit wel het geval, dan breng je de pen met je hand een paar keer omhoog en omlaag met de hendel ingedrukt.
Dit zal het probleem verhelpen.

 

Tips en opmerkingen.

  1. Het Nederlandse weer ; maakt het moeilijk voor verstelbare zadelpennen om hun werk te blijven doen.
    Gelukkig hebben we ontdekt dat een Fox RP-achter demper zegel de boel beter afdicht dan een standaard exemplaar.
    Je kunt de standaard zegel vervangen. De gekartelde ring met de zegel is wel lastiger op het binnenwerk te schuiven.
    Daarom moet je de ring lichtjes op de behuizing schroeven, het binnenwerk monteren en dan de ring weer loshalen voor de uiteindelijke montage.
  2. Als de zadelpen uit zichzelf gaat schuiven tijdens een rit, zal de oorzaak liggen bij de interne druk verdeling.
    Dit gebeurt als je fiets een tijdje onderste boven heeft gestaan/gehangen.
    Hou de hendel ingedrukt en breng de pen met je hand meerdere keren omhoog en omlaag.
    Laat de hendel daarna los met de pen in de laagste positie, om te checken dat hij omhoog komt.
  3. Als je hard bent gevallen en met het zadel de grond hebt geraakt, kan het zijn dat de verstelbare zadelpen opeens veel speling heeft.
    Dan is niet de pen stuk, alleen het geleider blok is beschadigd.
    Deze pennen worden zo ontworpen dat tijdens een crash alleen een onderdeel stuk gaat dat goedkoop te vervangen is.