Vlechten van het wiel.

vlechten van het wiel

Leestijd

[wpbread-techniek]

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 40,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

RichtbokSpaaksleutel

Niveau

4/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Het ambacht van het vlechten van wielen is een eeuwenoude en precieze kunst die onlosmakelijk verbonden is met de wereld van de fietsen. Het vlechten van het wiel gaat veel verder dan het simpelweg monteren van een paar velgen, spaken en naven. Het is een zorgvuldig proces dat vereist dat elke stap nauwkeurig wordt uitgevoerd om een wiel te creëren dat duurzaam, efficiënt en betrouwbaar is.

Bij het vlechten van wielen komen verschillende essentiële aspecten samen, van de keuze van de juiste velg, spaken en naven tot het volgen van specifieke patronen om de krachten gelijkmatig te verdelen. Ventielpositionering, versterkende penverbindingen, spaakrichting en krachtoverdracht zijn slechts enkele van de vele overwegingen die in dit proces een rol spelen.

Het juiste gereedschap en de juiste techniek zijn van cruciaal belang, en het begrijpen van deze kunst vereist geduld en toewijding. Of je nu een ervaren wielbouwer bent of iemand die geïnteresseerd is in het ontdekken van dit oude vak, ons diepgaande artikel over het vlechten van wielen zal je alle nodige inzichten bieden.

In de komende tekst ontrafelen we de geheimen van het wielvlechten, van het selecteren van de juiste componenten tot het vakkundig uitvoeren van elke fase van het proces. Leer hoe je een wiel kunt vlechten als een ware meester, en begrijp waarom dit ambacht zo cruciaal is voor de fietswereld.

 

Het vlechten van een wiel omvat de volgende handelingen:

Dit voorbeeld is gebaseerd op een wiel met 36 spaken, maar hetzelfde principe kan natuurlijk worden toegepast op wielen met minder spaken. Het enige verschil is dat je, afhankelijk van het aantal gebruikte spaken, de laatste spaken niet meer meetelt.

1. Spaaklengte berekenen:

Het berekenen van de juiste spaaklengte is een essentiële eerste stap bij het vlechten van een fietswiel. Deze berekening is van groot belang om ervoor te zorgen dat de spaken de juiste spanning hebben en het wiel sterk en stabiel is. Om de spaaklengte te berekenen, moeten verschillende factoren in overweging worden genomen, zoals de diameter van de velg, het aantal gaten in de naaf en de gekozen kruisingspatronen. Het is een precieze berekening die ervoor zorgt dat de spaken optimaal presteren en het wiel perfect wordt uitgelijnd. Een nauwkeurige berekening van de spaaklengte is de basis voor het bouwen van een duurzaam en goed presterend fietswiel.

Bereken hier de lengte die u nodig heeft:  Spaaklengte berekenen!

2. Linkse of rechtse velg.

De oriëntatie van een velg, of deze nu links- of rechtsom is, kan visueel worden vastgesteld door naar de velg te kijken zoals in afbeelding 18 en te focussen op het eerste spaakgat boven het ventielgat. Het is belangrijk om te bepalen aan welke zijde van de denkbeeldige middenlijn dit spaakgat zich bevindt, omdat dit de velg classificeert als links of rechts.

Wanneer het spaakgat zich aan de linkerkant van de denkbeeldige lijn bevindt, wordt de velg beschouwd als een linkse velg. Aan de andere kant, als het spaakgat zich aan de rechterkant van deze denkbeeldige lijn bevindt, wordt de velg beschouwd als een rechtse velg.

Bij het opbouwen van een wiel met spaken is het van groot belang om rekening te houden met de kant van de naaf en de rijrichting van de naaf. Deze factoren beïnvloeden de plaatsing en oriëntatie van de spaken, wat essentieel is voor de constructie van een sterk en duurzaam wiel.

  1. Linkse Velg:
    • Bij een linkse velg zijn de spaakgaten geboord, zodat de spaken aan de linkerkant van de naaf (de aandrijfzijde) schuin naar rechts lopen.
    • Dit type velg wordt meestal gebruikt voor het achterwiel van fietsen met een naafversnelling of derailleursysteem (met name racefietsen).
    • Bij dit ontwerp worden de spaken aan de linkerkant onder meer spanning geplaatst om de krachten van het aandrijfsysteem op te vangen.
  2. Rechtse Velg:
    • Bij een rechtse velg zijn de spaakgaten geboord, zodat de spaken aan de rechterkant van de naaf (de remzijde) schuin naar rechts lopen.
    • Dit type velg wordt meestal gebruikt voor het voorwiel en soms voor het achterwiel van fietsen zonder versnellingen (single-speed of fixed gear).
    • Het ontwerp biedt meer gelijkmatige spaakspanning en is geschikt voor wielen zonder complexe aandrijfsystemen.

 

De keuze tussen een linkse of rechtse velg hangt af van het type fiets en het gewenste aandrijfsysteem. Het is belangrijk om de juiste velg te kiezen om ervoor te zorgen dat de spaken goed op hun plaats kunnen worden gemonteerd, wat de stabiliteit en duurzaamheid van het wiel beïnvloedt.

3. Begin bij ventiel

Bij het starten van het vlechten van een fietswiel, is het cruciaal om de eerste spaak vanaf de buitenkant door de flens van de naaf te steken en deze vast te zetten in het nippelgat dat zich meestal bij het ventiel bevindt. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan de juiste hoek van het nippelgat. Draai vervolgens de spaaknippel vast totdat er ongeveer 1 mm draad overblijft. Deze stap moet herhaald worden voor alle spaken. Door dit te doen, wordt ervoor gezorgd dat alle spaken bijna dezelfde aanvankelijke spanning hebben wanneer het wiel wordt gevlochten, wat essentieel is voor een gelijkmatige en sterke opbouw van het wiel.

 

4. Volgende 8 spaken.

Om de volgende 8 spaken in de velg te steken, volg je deze instructies:

  1. Begin bij de spaak die al is bevestigd in de velg, spaakgat nr. 1 bij het ventiel. Dit is je referentiespaak.
  2. Sla bij de flens (naaf) steeds een gat over. Dus bij elke flens van de naaf is er één spaakgat tussen elke spaak.
  3. Steek vanaf de referentiespaak geteld de  volgende spaak in het vierde spaakgat. Dit patroon noemen we ook wel 1 over 4. Vervolg dit patroon.
  4. Je krijg dan de spaken door spaakgat nr. 5, 9, 13, 17, 21, 29 en 33 in de velg. (referentiespaak niet mee genomen)

Deze stappen zorgen voor een gelijkmatige en correcte plaatsing van de spaken in de velg en de naaf, waardoor het wiel goed wordt opgebouwd en stevig is. Het correct plaatsen van de spaken is van cruciaal belang voor de algehele sterkte en stabiliteit van het wiel.

5. kruis patroon uitleg.

Om het kruispatroon in een wiel te bepalen, is het essentieel om eerst duidelijk te definiëren wat we precies bedoelen met kruispatronen en welke verschillende patronen beschikbaar zijn. We identificeren vier voornaamste kruispatronen, namelijk die met 0, 2 en 3 kruizen, of een combinatie hiervan, als de meest relevante.

  1. Radiale spaakwielen: Deze wielen hebben geen kruizen. Radiale spaken lopen recht van de naaf naar de velg zonder elkaar te kruisen.
  2. Dubbel kruisspaakwielen: Bij deze wielen kruisen de spaken elkaar twee keer voordat ze de velg bereiken.  Bij gebruik van 2 kruizen heeft het patroon 1 spaakgat in de velg en 2 flensgaten vrij.
  3. Drievoudig kruisspaakwielen: Hier kruisen de spaken elkaar drie keer voordat ze de velg bereiken. Bij gebruik van 3 kruizen heeft het patroon 1 spaakgat in de velg en 4 flensgaten vrij.
  4. Radiale-drievoudig kruisspaakwielen: Deze wielen combineren radiale en drievoudig kruisende spaken voor een uniek ontwerp dat sterkte en lichtheid biedt. Bij deze wielen wordt de ene kant gespaakt in radiale patroon en de andere in drievoudig kruispatroon.

Nu we het kruispatroon hebben besproken, kunnen we doorgaan met de uitleg over het bepalen van het kruis in het wiel. De werkwijze voor het kiezen van het kruispatroon blijft hetzelfde, enkel de lengte van de spaak zal variëren.

6. kruis bepalen in het wiel.

Het is van essentieel belang dat we eerst overeenkomen dat we de specifieke spaak in kwestie “de kruisspaak” noemen.
Vervolgens kunnen we het proces voor het bepalen van het kruis in het wiel als volgt beschrijven:

  1. Neem de kruisspaak die gaan we van binnenuit naar buiten in de naafflens steken aan de kant waar de 9 spaken in de flens zitten.
  2. Om te bepalen bij welk flensgat je de kruisspaak moet inbrengen om het kruis te vormen, moet je kiezen welk kruispatroon je gebruikt.
    – Kies je kruispatroon over 2 (b) dan heb je 2 naafflensgaten tussen de spaken.
    – kies je kruispatroon over 3 (c) dan heb je 4 flensgaten tussen de spaken zitten.
  3. Nu we dit bepaal hebben nemen we de referentiespaak als uitgang. De referentiespaak vlog je tot aan de flens.
  4. Tel vanaf de referentiespaak (b) 3 flensgaten en (c) 5 flensgaten terug en steek de kruisspaak daar van binnenuit naar buiten in. Je hebt nu (a) 2 0f (b) 4 lege flensgaten tussen de kruisspaak en de referentiespaak. (Waar bij wij de reeds gemonteerde spaken even als leeg lege gaten beschouwen).
  5. Draai de flens nu een stukje naar rechts (met de klok mee) ten opzichte van de velg, zoals weergegeven in afbeelding 35d.
  6. Neem de kruisspaak en steek deze in spaakgat nr. 3, zoals aangegeven in afbeelding 35d.
  7. Voordat je de spaak helemaal naar de velg beweegt, zorg ervoor dat je de kruisspaak onder de referentiespaak door gaat. Dit versterkt de verbinding tussen de spaken.
  8. Zet de kruisspaak nu een aantal slagen vast met de nippel, hiermee is het kruis in de velg bepaald.

Zorg ervoor dat deze stappen zorgvuldig worden gevolgd om een stevig en goed opgebouwd wiel te garanderen.

6. Spaak 11 tot en met 18.

Om de volgende 8 spaken in de velg te steken, volg je deze instructies:

  1. Begin bij de kruisspaak die is bevestigd in de velg, spaakgat nr. 3 bij het ventiel.
  2. Sla bij de flens (naaf) steeds een gat over. maar dit kan ook niet anders omdat hier al spaken in zitten.
  3. Steek vanaf de kruisspaak geteld de volgende spaak in het vierde spaakgat. Dit patroon noemen we ook wel 1 over 4. Vervolg dit patroon.
  4. Je krijg dan de spaken door spaakgat nr. 7, 11, 15, 19, 23, 27, 31 en 35 in de velg. (kruisspaak niet mee genomen)

Deze stappen zorgen voor een gelijkmatige en correcte plaatsing van de spaken in de velg en de naaf, waardoor het wiel goed wordt opgebouwd en stevig is. Het correct plaatsen van de spaken is van cruciaal belang voor de algehele sterkte en stabiliteit van het wiel.

7. Denkbeeldige lijn.

Om de spaken in de andere flens te plaatsen, is het nodig om het wiel om te draaien, met de kant waarin de flens zonder spaken zich bovenaan bevindt. Dit vereenvoudigt het proces aanzienlijk. Als de flens zonder spaken zich al bovenaan bevindt, hoef je uiteraard geen verandering aan te brengen.

Nu rijst de vraag: hoe kunnen we de spaken correct aan de andere kant in de flens plaatsen en ervoor zorgen dat het ventiel vrij blijft, zonder dat er spaken overheen lopen? Hier leggen we het uit.
Maar voor we verder gaan spreken we eerst af hoe we onze nieuwe spaak gaan noemen tijdens de overstap. “Transferspaak”.

Begin met het lokaliseren van de referentiespaak die zich naast het ventiel (spaak nr. 1) bevindt en volg deze tot aan de flens. Aan de linkerkant van deze referentiespaak trek je een denkbeeldige lijn, (zoals in afbeelding 35 denkbeeldige lijn) alsof je een lijn door de as van de naaf trekt, naar de tegenovergestelde kant van de naaf. Je zult opmerken dat je hier een flensgat tegen komt, dit is het flensgat die we nodig hebben om de transferspaak  door heen te steken. Steekt hier de transferspaak van buiten naar binnen door. Bevestig deze transferspaak vervolgens in de velg op positie nr 2.

Op deze manier heb je met succes de eerate stap van de spaken overgebracht naar de andere kant volbracht en zit de transferspaak op zijn goede plek.

8. Volgende 8 spaken 21 tot 28.

Om de volgende 8 spaken in de velg te steken, volg je deze instructies:

  1. Begin bij de transferspaak die al is bevestigd in de velg, spaakgat nr. 2.
  2. Sla bij de flens (naaf) steeds een gat over. Dus bij elke flens van de naaf is er één spaakgat tussen elke spaak.
  3. Steek vanaf de transferspaak geteld de  volgende spaak in het vierde spaakgat. Dit patroon noemen we ook wel 1 over 4. Vervolg dit patroon.
  4. Je krijg dan de spaken door spaakgat nr. 6, 10, 14, 18, 22, 26, 30 en 34 in de velg. (transferspaak niet mee genomen)

Deze stappen zorgen voor een gelijkmatige en correcte plaatsing van de spaken in de velg en de naaf, waardoor het wiel goed wordt opgebouwd en stevig is. Het correct plaatsen van de spaken is van cruciaal belang voor de algehele sterkte en stabiliteit van het wiel.

9. Transfer-Kruis maken transferspaak!

Vervolgens kunnen we het proces voor het bepalen van het kruis in het wiel als volgt beschrijven:

  1. Neem een spaak die gaan we van binnenuit naar buiten in de naafflens steken aan de kant waar nog 9 spaken in de flens moeten.
  2. Om te bepalen bij welk flensgat je de transfer-kruisspaak moet inbrengen om het kruis te vormen, moet je kiezen welk kruispatroon je gebruikt.
    – Kies je kruispatroon over 2 (b) dan heb je 2 naafflensgaten tussen de spaken.
    – kies je kruispatroon over 3 (c) dan heb je 4 flensgaten tussen de spaken zitten.
  3. Nu we dit bepaal hebben nemen we de transferspaak als uitgang. De transferspaak vlog je tot aan de flens.
  4. Tel vanaf de referentiespaak (b) 3 flensgaten en (c) 5 flensgaten terug en steek de transfer-kruisspaak daar van binnenuit naar buiten in. Je hebt nu (a) 2 0f (b) 4 lege flensgaten tussen de transfer-kruisspaak en de transferspaak. (Waar bij wij de reeds gemonteerde spaken even als leeg lege gaten beschouwen).
  5. Neem de transfer-kruisspaak en steek deze in spaakgat nr. 4, zoals aangegeven in afbeelding 35G.
  6. Voordat je de spaak helemaal naar de velg beweegt, zorg ervoor dat je de transfer-kruisspaak onder de transferspaak door gaat. Dit versterkt de verbinding tussen de spaken.
  7. Zet de transfer-kruisspaak nu een aantal slagen vast met de nippel, hiermee is het kruis in de velg bepaald.

Zorg ervoor dat deze stappen zorgvuldig worden gevolgd om een stevig en goed opgebouwd wiel te garanderen.

10. Overige laatste 8 spaken  .

Om de volgende 8 spaken in de velg te steken, volg je deze instructies:

  1. Begin bij de kruisspaak die is bevestigd in de velg, spaakgat nr. 4.
  2. Sla bij de flens (naaf) steeds een gat over. maar dit kan ook niet anders omdat hier al spaken in zitten.
  3. Steek vanaf de kruisspaak geteld de volgende spaak in het vierde spaakgat. Dit patroon noemen we ook wel 1 over 4. Vervolg dit patroon.
  4. Je krijg dan de spaken door spaakgat nr. 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32 en 36 in de velg. (kruisspaak niet mee genomen)

Deze stappen zorgen voor een gelijkmatige en correcte plaatsing van de spaken in de velg en de naaf, waardoor het wiel goed wordt opgebouwd en stevig is. Het correct plaatsen van de spaken is van cruciaal belang voor de algehele sterkte en stabiliteit van het wiel.

11. Gefeleciteerd de spaken zitten erin!

Gefeliciteerd, je hebt het wiel gevlochten. Maar we zijn er nog niet; we moeten het wiel nog africhten. Dit doen we als volgt: draai alle nippels aan tot aan het einde van de schroefdraad op de spaak. Zorg er absoluut voor dat alle nippels de schroefdraad bedekken en niet meer dan dat. Met dit bedoelen we dat de nippels echt aan het einde van de schroefdraad moeten stoppen met draaien. Als je dit niet nauwkeurig doet, loop je het risico dat er een hoogteslag in de velg ontstaat.

Nadat je dit hebt voltooid, bekijk je eerst hoeveel spanning er op het wiel staat. Dit doen we om te bepalen hoeveel slagen we de nippels moeten aandraaien. Als er weinig spanning op de spaken staat, kun je gerust de nippels 2 hele slagen aandraaien. Als er veel spanning op de spaken staat, begin dan met een halve slag. Een handige tip is om bij het ventielgat te beginnen, zodat je niet vergeet waar je bent begonnen en waar je moet eindigen. Herhaal dit proces totdat er voldoende spanning op het wiel staat.

Als de spaken lekker strak zijn, gaan we over naar de volgende stap: het “zetten” van de velg en spaken. Dit doen we om de spaken en nippels goed te positioneren in de velg. Volg deze stappen om dit te bereiken: Leg de velg plat op de grond en druk dan geleidelijk op de zijkant van de velg naar de grond toe. Doe dit niet met te veel kracht, maar met beleid. Herhaal dit op verschillende plekken rondom de velg, draai het wiel om en herhaal de handeling aan de andere kant.

Controleer de spanning van de spaken zijn ze nog aan de losse kant herhaal het proces tot je de goede spanning op de spaken hebt staan.

12. Laatste stap.

We hebben nu alle stappen gehad voor het vlechten van de velg alleen komt nu de laatste stap het richten van de velg. Hiervoor hebben we een andere pagina gemaakt om dat duidelijk uit te kunnen leggen. Ps. lees hier onder ook nog even voor meer infomatie tot je te nemen.

Wiel richten.

 

Tips en opmerkingen.

Wielen met trommelremmen hebben soms een hoge en lage flens. Omdat het niet mogelijk is de spaken door de lage flens te rijgen is de bevestiging van de spaken aan de lage flenskant anders. De lage flens is voorzien van een lis. De spaken worden eerst met een spaaknippel vastgemaakt en vervolgens met de kop door de lis gestoken en vastgezet. Het rijgen van een wiel met trommelrem met hoge en lage flens gaat als volgt.

  • Breng de eerste negen spaken aan in de hoge flens en de velg. Let er op dat goed begonnen wordt bij de velg.
  • Breng de tiende spaak aan dezelfde zijde in het derde flensgat en steek de spaak in nippelgat nr. 11 (bij velgmaat 559) als het spaakpatroon aan deze zijde 1 over 2 is of in nippelgat nr. 15 (bij velgmaat 622) als het spaakpatroon 1 over 3 is.
  • Breng de volgende 8 spaken aan deze kant aan.
  • Draai de nippels zover op de spaak dat er nog net een draadgang te zien is.
  • Draai het wiel om en leg het plat zodat de naaf aan de spaken hangt.
  • Breng de 9 binnenspaken aan. Begin bij flensgat nr. 2 en nippelgat nr. 2. Omdat de spaken pas goed in de lis blijven zitten als ze op spanning staan moeten ze even klemgezet worden door bijvoorbeeld een oud ventielslangetje tussen de spaak en lis te steken.
  • Breng de laatste 8 spaken aan.

Het Kunstwerk van Wielen Vlechten aantal belangrijke punten.

Wielen vlechten is een delicate en vakmanschap dat essentieel is voor de constructie van duurzame en efficiënte fietswielen. Bij het creëren van een perfect wiel moet elke fase van de vlechtprocedure zorgvuldig worden overwogen en uitgevoerd.

Hier zijn enkele belangrijke punten om in gedachten te houden bij het vlechten van wielen:

Ventielpositionering:

Ventielpositionering is een cruciaal aspect bij het vlechten van een wiel. Door ervoor te zorgen dat de spaken bij het ventiel uit elkaar wijzen, creëer je voldoende ruimte om gemakkelijk lucht in de band te pompen. Dit kleine, maar essentiële detail maakt het verschil als je onderweg bent en snel een lekke band moet repareren. De correcte positie van het ventiel zorgt ervoor dat je de pomp gemakkelijk kunt bevestigen, zonder gedoe en zonder dat de spaken in de weg zitten. Dit bespaart niet alleen tijd, maar maakt het oppompen van de banden ook veel handiger, wat van groot belang is, vooral bij een noodsituatie of tijdens een veeleisende rit. Kortom, het is een detail dat wielbouwers en fietsers niet over het hoofd mogen zien bij het vervaardigen en onderhouden van wielen. Het is de sleutel tot een soepele en probleemloze rit.

Versterkende Penverbinding:

Een versterkende penverbinding is een cruciaal element bij het vlechten van een wiel. Bij aluminium velgen is het van groot belang dat de spaken bij de losse penverbinding naar elkaar toe wijzen. Deze opstelling zorgt ervoor dat de spaken de velg stevig bij elkaar trekken. Hierdoor ontstaat een sterke en duurzame wielconstructie. De juiste richting van de spaken bij de penverbinding draagt bij aan de structurele integriteit van het wiel, waardoor het beter bestand is tegen de belastingen en krachten die tijdens het fietsen optreden. Dit is vooral van belang als je op zoek bent naar duurzaamheid en prestaties van je wielen, ongeacht of je nu een recreatieve fietser of een fanatieke rijder bent. Het zorgvuldig volgen van deze aanbeveling draagt bij aan de algehele betrouwbaarheid van je wielset, wat resulteert in een soepelere en veiligere rijervaring. Kortom, de versterkende penverbinding is een detail waar elke wielbouwer of fietser rekening mee moet houden om ervoor te zorgen dat hun wielen de tand des tijds doorstaan en prestaties leveren op het hoogste niveau.

Optimale Spakenrichting:

Het volgen van de optimale spakenrichting is van essentieel belang bij het vlechten van een fietswiel. Door de zwaarst belaste spaken van binnen naar buiten door de flens van de naaf te steken, minimaliseer je de belasting op de bocht van de spaken. Deze configuratie zorgt ervoor dat de spaken de krachten gelijkmatiger verdelen en vermindert de stress op de bocht van de spaken, wat de structurele integriteit van het wiel verbetert. Dit is vooral van belang bij het achterwiel, omdat dit wiel meestal zwaarder belast wordt door aandrijvings- en remkrachten. Het volgen van de juiste spakenrichting draagt bij aan de duurzaamheid en betrouwbaarheid van je wielset, wat resulteert in een soepelere en stabielere rijervaring. Of je nu een enthousiaste wielbouwer bent of gewoon geïnteresseerd bent in het begrijpen van de technische aspecten van fietswielen, deze optimalisatie van de spakenrichting is een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat je wielen bestand zijn tegen de belastingen en krachten van het fietsen. Het is een detail dat het verschil kan maken voor de prestaties en levensduur van je fietswiel.

Spaakverstrengeling:

Spaakverstrengeling is een cruciale stap in het vlechten van een fietswiel, omdat het helpt bij het verdelen van krachten en het minimaliseren van stresspunten op de spaken. Bij deze techniek steek je de spaken van binnen naar buiten door de naafflens, en zorg je ervoor dat ze onder de laatste spaak kruisen die ze passeren. Hierdoor komen deze spaken strak tegen elkaar te liggen, wat hen in staat stelt krachten aan elkaar door te geven en de belasting gelijkmatig over het wiel te verdelen. Dit is met name belangrijk bij het achterwiel, waar de spaken zwaarder belast worden door de aandrijving en remkrachten. Door spaakverstrengeling toe te passen, draag je bij aan de structurele integriteit en duurzaamheid van je wielen, wat resulteert in een soepelere en stabielere rit. Of je nu een ervaren wielbouwer bent of gewoon geïnteresseerd bent in de technische aspecten van fietswielen, deze techniek is van vitaal belang om ervoor te zorgen dat je wielen bestand zijn tegen de stress en krachten van het fietsen. Het is een subtiele maar essentiële stap die kan bijdragen aan de prestaties en levensduur van je fietswielen.

Krachtoverdracht:

Efficiënte krachtoverdracht is essentieel voor de prestaties van een fietswiel. Bij het monteren van spaken voor velgremmen, zoals bij V-brakes, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de spaken in het eerste en derde spaakgat bijna in elkaars verlengde liggen. Deze positionering zorgt voor een optimale overdracht van aandrijf- en remkrachten. Hierdoor kan de fiets effectief versnellen en vertragen, terwijl de belasting gelijkmatig over de spaken wordt verdeeld. Dit is met name van belang bij achterwielen, waar de spaken zwaarder worden belast door de aandrijving en remwerking. Door de spaken op de juiste manier te positioneren, draag je bij aan de stabiliteit en efficiëntie van je fiets. Deze zorgvuldige aandacht voor detail kan het verschil maken in de prestaties en duurzaamheid van je wielen, waardoor je kunt genieten van een soepele en betrouwbare rit. Of je nu een ervaren wielbouwer bent of gewoon interesse hebt in de technische aspecten van fietsen, het correct plaatsen van spaken voor velgremmen is een fundamentele stap om ervoor te zorgen dat je fiets optimaal presteert. Het is een subtiel maar cruciaal onderdeel van het bouwen van hoogwaardige fietswielen.

Onderlangs spaken (achterlangs).

Steek de spaak die van binnen naar buiten door de naaf wordt gestoken onder de laatste spaak langs die hij kruist. Hierdoor komen deze spaken strak tegen elkaar te liggen. Ze geven daardoor krachten aan elkaar door, waardoor de belasting op het wiel beter over de spaken verdeeld wordt. Het achter langs halen van de spaak heet vlechten. Bij machinaal gespaakte wielen gebeurt dit vaak niet. Machinaal gespaakte wielen zijn alleen maar geregen.

Gebruik van Tussenleg Ringetjes:

Het gebruik van messing tussenleg ringetjes is een slimme techniek bij het monteren van spaken in je fietswielen. Wanneer het spaakgat in de velg 0,3 mm groter is dan de diameter van de spaak, bieden deze ringetjes een effectieve oplossing. Door ze te plaatsen tussen de spaakkop en de naafflens, wordt de ruimte opgevuld en wordt een stevigere verbinding gecreëerd. Dit voorkomt dat de spaakkoppen in de gaten van de velg gaan bewegen en vermindert de kans op beschadiging. Bovendien dragen de tussenleg ringetjes bij aan een gelijkmatigere verdeling van de spanning over de spaken, wat resulteert in een sterker en duurzamer wiel. Het is een kleine, maar belangrijke stap in het wielbouwproces die de algehele prestaties van je fietswielen kan verbeteren en ervoor kan zorgen dat ze langer meegaan. Het getuigt van aandacht voor detail en vakmanschap, wat essentieel is voor een soepele en veilige fietservaring. Dus, bij het monteren van je fietswielen, zorg ervoor dat je de juiste maat messing tussenleg ringetjes gebruikt om de algehele duurzaamheid en stabiliteit van je wielen te vergroten. Dit is een van de vele aspecten van wielbouw die het verschil kunnen maken voor serieuze fietsers en liefhebbers.

Smeren van Spaaknippels:

Het smeren van spaaknippels is een cruciale stap bij het bouwen en onderhouden van fietswielen. Door een klein druppeltje olie in de spaaknippel aan te brengen voordat je begint met het spannen van het wiel, vermindert je de wrijving tussen de schroefdraad van de nippel en de spaak. Hierdoor kan de nippel soepeler en gelijkmatiger worden aangedraaid, waardoor het bouwproces efficiënter verloopt. Bovendien helpt het smeren van de nippels om te voorkomen dat de spaaknippels beschadigd raken tijdens het aandraaien. Deze eenvoudige maar effectieve stap draagt bij aan het creëren van duurzame, goed presterende wielen die lang meegaan en soepel rijden. Het is een detail dat getuigt van vakmanschap en aandacht voor kwaliteit, wat essentieel is voor zowel professionele wielbouwers als fietsliefhebbers die hun eigen wielen willen bouwen of onderhouden. Kortom, het smeren van spaaknippels is een waardevolle praktijk die bijdraagt aan de algehele prestaties en duurzaamheid van fietswielen, waardoor fietsers kunnen genieten van een soepele en efficiënte rit.

Fasen van het Vlechten:

Bij het vlechten van een fietswiel, met name een wiel met een 1-over-4 spaakpatroon dat bestaat uit 36 spaken, worden de handelingen meestal verdeeld over vier fasen. In elke fase worden groepen van negen spaken geïnstalleerd. Deze fasen zijn van cruciaal belang om het wiel met de juiste spanning en balans te construeren. Het zorgvuldig doorlopen van deze stappen is essentieel om ervoor te zorgen dat het wiel duurzaam en goed presterend is. Elk van de vier schermen met negen spaken draagt bij aan de algehele stabiliteit en sterkte van het wiel, wat van groot belang is voor een veilige en efficiënte fietservaring. Het vlechten van een fietswiel is een ambachtelijke taak die zowel nauwkeurigheid als aandacht voor detail vereist, en het begrijpen van deze fasen is cruciaal voor succesvol wielbouwen.

Het vlechten van wielen vereist precisie, aandacht voor detail en vakmanschap. Het juist uitvoeren van deze stappen resulteert in een duurzaam wiel dat klaar is om de uitdagingen van de weg of het terrein aan te gaan. In ons uitgebreide artikel over het vlechten van wielen, zullen we elk van deze punten in detail bespreken om je te helpen begrijpen hoe je een wiel kunt vlechten als een professional.