Wordt de Duitse Norm voor Accukasten de Europese Standaard?

Wordt de duitse norm voor accukast de Europese standaard

Het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel onderzoekt momenteel of de VDMA 24994-norm, afkomstig uit Duitsland, in de hele Europese Unie kan worden aangenomen. Deze norm bepaalt de veiligheidscriteria voor accukasten die worden gebruikt voor het veilig opslaan van e-bike batterijen. De vraag is of deze norm de standaard wordt in heel Europa.

VDMA 24994: Strikte Veiligheidseisen

De VDMA 24994-norm is ontwikkeld door het Deutschen Institut für Normung (DIN). Het geeft specifieke richtlijnen voor accukasten die lithium-ionbatterijen opslaan, met als doel het risico op brand te minimaliseren. Een kast die aan deze norm voldoet, moet ervoor zorgen dat brand en rookgassen volledig binnen de kast blijven. De buitenkant van de kast mag niet warmer worden dan 150 graden, om te voorkomen dat objecten erop in brand vliegen. Risicodeskundige Bart van de Broek van Nationale-Nederlanden zegt: “Alles wat in de kast gebeurt, blijft in de kast. Bij brand mogen de vlammen niet naar buiten en de rook mag niet ontsnappen.”

Extra Veiligheidsvoorzieningen

De norm stelt aanvullende eisen, zoals dat de temperatuur binnenin niet hoger mag worden dan 60 graden. Dit is vooral van belang bij het opladen van meerdere batterijen tegelijk. Ook moet de kast zijn uitgerust met een rookmelder die verbonden is met een meldkamer. Een extern lampje toont de status van de kast: groen voor veilig en rood voor een calamiteit.

Europees Draagvlak voor de Norm

Het Nederlandse Normalisatie Instituut (NEN) heeft bevestigd dat CENELEC onderzoekt of er voldoende draagvlak is om deze Duitse norm op Europees niveau te standaardiseren. Binnenkort wordt duidelijk of de VDMA 24994 in de hele EU zal gelden. Het is echter onwaarschijnlijk dat de implementatie meteen plaatsvindt.

Problemen met Huidige Accukasten

Eerdere tests hebben aangetoond dat veel bestaande accukasten niet voldoen aan de juiste normen. De kwaliteit laat vaak te wensen over, en veel systemen bieden schijnveiligheid. Bart van de Broek heeft gezien hoe onveilige kasten tijdens tests in Dresden letterlijk uit elkaar sprongen. “De meeste bedrijven denken dat ze veilig zijn, maar de kasten bieden niet altijd de bescherming die ze verwachten.”

Verzekeraars en Preventieve Maatregelen accukasten.

Als de VDMA 24994 de standaard wordt, kunnen verzekeraars zoals Nationale-Nederlanden het gebruik van gecertificeerde accukasten verplichten. Dit zou betekenen dat ondernemers alleen aanspraak kunnen maken op verzekeringsuitkeringen bij brand, als hun werkplaats uitgerust is met een goedgekeurde kast. Nationale-Nederlanden heeft al preventieclausules opgesteld waarin wordt aanbevolen om accu’s alleen onder toezicht op te laden en ’s nachts in goedgekeurde systemen op te slaan.

Voldoende Aanbod Nodig

Een onmiddellijke verplichting van de norm is voorlopig niet aan de orde. Er zijn nog geen fabrikanten die een volledig gecertificeerde accukast op de markt hebben gebracht. Nationale-Nederlanden, dat een groot deel van het MKB verzekert, hoopt dat er snel meer gecertificeerde opties komen, zodat ondernemers meer keuze hebben.

Zelfregulering van de Markt

Volgens Van de Broek zal de markt zich waarschijnlijk zelf reguleren. Fabrikanten zijn nu al hard aan het werk om hun producten aan te passen. “De VDMA legt de lat hoog, maar dat is noodzakelijk,” zegt hij. Hij verwacht dat de meeste fabrikanten hun producten zullen verbeteren om aan de norm te voldoen, waardoor een verplichte invoering wellicht niet nodig zal zijn.

Gedragsverandering Bij Ondernemers

Ondernemers in de tweewielerbranche nemen steeds vaker contact op met Van de Broek om te vragen welke accukasten ze moeten aanschaffen. Hij adviseert hen om te wachten op kasten die aan de nieuwe norm voldoen. “Zo’n kast koop je voor het leven. Ze zijn sterk genoeg om diefstal te voorkomen, wat extra gemoedsrust biedt,” aldus Van de Broek.

Naast het aanschaffen van veilige kasten, is er ook gedragsverandering nodig. “Een accubrand kan desastreuze gevolgen hebben,” waarschuwt hij. “Je moet altijd een protocol volgen, zelfs voor een relatief nieuwe accu die misschien in het water heeft gelegen.”

Conclusie accukasten

De VDMA 24994-norm zou de standaard kunnen worden voor accukasten in de EU. Hoewel de invoering nog niet direct plaatsvindt, bereiden verzekeraars en fabrikanten zich al voor. Ondernemers moeten niet alleen investeren in veilige opslag, maar ook hun werkprocedures aanpassen om risico’s te minimaliseren.

Laatste nieuws

Minister Madlener zet in op meer helmgebruik onder fietsers
Minister Madlener zet in op...
Een ambitieus plan om fietsveiligheid te verbeteren met Denemarken als voorbeeld. Een helm dragen op de fiets is in Nederland…
Keuzehulp fietshelm kopen: Waar moet je op letten?
Keuzehulp fietshelm kopen: Waar moet...
Een fietshelm kopen lijkt eenvoudig, maar er zijn belangrijke punten om rekening mee te houden. Van bescherming tot pasvorm en…
RAI Vereniging Introduceert Keurmerk voor Veilige E-Bikes
RAI Vereniging Introduceert Keurmerk voor...
Veilige e-bikes keurmerk – RAI Vereniging werkt samen met overheid en industrie om veiligheid en betrouwbaarheid van e-bikes te waarborgen.…

Laatste nieuws

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.

Fietsroutes: