Alle informatie over binnenbanden op een rijtje

Voor iedere buitenband is er een binnenband, behalve als je tubeless rijdt maar dát is een heel ander verhaal. Elk type fiets heeft eigen specificaties en elke fietser verwacht iets van een binnenband. Liever goed lekbestendig of lichtgewicht om de snelheid te bevorderen? Er zijn ontzettend veel soorten binnenbanden. Waar moet je allemaal rekening mee houden als je een binnenband wilt kopen? Fietsbandonline.nl legt het je graag uit. 

Soorten ventielen

Het is belangrijk om te beginnen bij de basis. Er zijn drie soorten ventielen verkrijgbaar: een Frans ventiel, een Autoventiel en een Hollands ventiel. Een Frans ventiel staat ook wel bekend als een Presta-ventiel. Dit type ventiel vind je met name op binnenbanden voor racefietsen en is een stuk dunner (6 mm) dan andere ventielen. Een Autoventiel, ook wel bekend als een Schrader ventiel, heeft over de gehele breedte dezelfde omtrek. De breedte van het ventiel is 8,5 mm. Tot slot, is er ook nog het zogenoemde Hollandse ventiel. Dit is het meest gebruikte ventiel in Nederland en staat ook bekend als het Dunlop ventiel en Blitz ventiel. 

ventielen

 

Weet je niet goed welk ventiel je moet kiezen? Gebruik dan de bovenstaande foto en vergelijk deze met je huidige ventielen. 

Lengte van het ventiel

Ventielen zijn in verschillende lengtes verkrijgbaar. Een binnenband voor een Frans ventiel is vaak verkrijgbaar vanaf 36 mm tot 80 mm, die van een Autoventiel van 32 mm tot 50 mm en die van een Hollands ventiel van 32 mm tot 48 mm. 

Welke lengte ventiel je nodig hebt, is afhankelijk van de hoogte van de velg. Bij een hoge velg heb je ook een langer ventiel nodig. Als je bijvoorbeeld een ventiel van 40 mm op een 40 mm hoge velg gebruikt, kun je niet bij het ventiel en je banden niet oppompen. Hoge velgen vind je met name op racefietsen. Voor de meeste Nederlandse stadsfietsen kun je het standaard Hollands ventiel in 40 mm of het standaard Autoventiel in 32 mm gebruiken. 

De juiste binnenband kiezen

Als je eenmaal weet welk ventiel je nodig hebt, kun je kijken naar de maat van de binnenband. Een binnenband is vaak universeel voor meerdere maatvoeringen. Neem bijvoorbeeld een binnenband met de volgende ETRTO-maataanduiding: 28/47-622/635. Deze binnenband is geschikt voor o.a. de volgende buitenband maten: 28-622, 32-622, 28-635 en 47-635. 

Als je niet goed weet welke maat buitenband je hebt, kun je het beste kijken naar de ETRTO-code. Met deze internationale maatvoering zit je altijd goed. De ETRTO-code vind je op de zijkant van de band en bestaat uit twee getallen (bijvoorbeeld 32-622). Het eerste getal gaat over de breedte van de band in mm en het tweede getal over de diameter van de velg in mm. Fietsbandonline.nl legt het je graag uit met de Interactieve Maattabel. 

Banden oppompen

Op de zijkant van de buitenband staat de minimale en maximale bandenspanning aangegeven in bar. Een harde bandenspanning geeft je meer snelheid, wat vooral fijn is als je over asfalt fietst. Een wat lagere bandenspanning zorgt voor meer grip op de weg. 

Pomp je banden niet op met een hogere of lagere bandenspanning dan wat wordt aangegeven op de buitenband. Bij een te hoge bandenspanning kan de binnenband knappen. Een te lage bandenspanning kan daarentegen de velg beschadigen. 

Als je jouw binnenband oppompt, is het belangrijk dat het ventiel kaarsrecht op de band staat. Als dat niet het geval is, kan het zijn dat het niet lukt om de band op te pompen. 

Ventiel vervangen

Soms lijkt het in eerste instantie alsof je een lekke band hebt terwijl dit in werkelijkheid ook een lek ventiel kan zijn. Het volledige ventiel vervangen, is niet mogelijk. Hiervoor zou je dan de binnenband in z’n geheel moeten vervangen. Als er sprake is van een lek bij het binnenventiel, dan zou je wél het binnenventiel kunnen vervangen. Deze zijn vaak los verkrijgbaar in een doosje met meerdere stuks.  

Materialen en soorten binnenbanden

De meeste binnenbanden worden gemaakt van butyl, dit is een materiaal bestaand uit een rubbermengsel. Binnenbanden van dit materiaal zijn zeer luchtdicht. Hierdoor blijven de banden lang op spanning en hoef je ze minder vaak op te pompen. Een ander bekend materiaal voor fietsbanden is latex. Een binnenband van latex is prijziger, maar biedt voornamelijk voor wielrenners voordelen. Zo komt een latex binnenband ten goede van de rolweerstand. Ook heeft latex een goede lekbestendigheid, maar is wel wat poreuzer waardoor je vaker je banden moet oppompen. 

Er zijn ontzettend veel soorten binnenbanden verkrijgbaar. Zo zijn er binnenbanden die extra lekbescherming bieden doordat ze een extra dikke wand hebben. Denk bijvoorbeeld aan de Schwalbe Air Plus en de Continental Hermetic Plus. Ook zijn er veel lichtgewicht binnenbanden op de markt, vaak ook favoriet van wielrenners, om de snelheid te bevorderen. 

Velglint

Wil je je binnenband vervangen? Vergeet dan niet het vervangen van je velglint. Een velglint beschermt namelijk de binnenband tegen scherpe onderdelen in de velg zoals spaaknippels en metaalbramen. Met een velglint dek je het hele velgbed en daarmee ook de spaakgaten af. 

Over Fietsbandonline.nl

Fietsbandonline.nl is dé online specialist in fietsbanden en heeft een breed assortiment met buiten- en binnenbanden van A-merken als Schwalbe, Continental en Maxxis. Ook kun je bij Fietsbandonline.nl terecht voor onderhoudsmiddelen, fietspompen, bandenreparatiesets en meer. 

%d bloggers liken dit: