Het BSA-bracket
- Manuel Gort
- [wpbread]
- bsa, BSA bracket, fiets, fietsen, trapas
Het BSA-bracket
Bij het BSA-bracket (afbeelding 39) is de trapas gelagerd met een verstelbaar cup/conus-lager. Het verschil met de lagers in de naven en het balhoofd is, dat het lager geen verstelbare conus heeft maar een verstelbare cup. Het BSA-bracket bestaat uit de volgende demonteerbare onderdelen : (afbeelding 40)
- De vaste rechter cup.
- De linker stel cup
- De borgring om de linker stel cup te borgen (eigenlijk een grote borgmoer).
- Twee kogelringen met kogels van ¼ “ of 22 losse kogels.
- De trapas met geintegreerde conussen. Omdat de loopvlakken van de lagers geintegreerd zijn in de as is de trapas in zijn geheel gehard
- Eventuele stofhuls die tussen de linker en rechter cup wordt geplaatst om vuil dat vanuit de framebuizen het lager dreigt binnen te dringen tegen te houden.
- Eventuele afdichtingen tussen cup en conussen.
Bij een servicebeurt of onderhoudsbeurt moet gecontroleerd worden of het lager soepel en spelingsvrij loopt. Of het lager soepel loopt is het best te controleren door de ketting van het kettingblad te halen en de trapas vrij rond te laten draaien. Speling is het beste te controleren door aan de cranks te wrikken. Als het lager zwaar loopt of speling heeft, moet het schoongemaakt worden, de defecte onderdelen vervangen en het lager gesteld worden.
De demontege en montage van het BSA-bracket gaat als volgt:
- Verwijder de cranks.
- Draaide borgring los met een speciale haaksleutel.
- Draai de linker stel cup los met speciale sleutel; vang eventuele de kogels op.
- Maak alle onderdelen schoon.
- Controleer alle onderdelen op beschadigingen en slijtage. Controleer ook de vlakken op de trapas voor de bevestiging van de cranks.
- Verwijder de vaste rechter cup als deze beschadigingen vertoont. Gebruik hiervoor het speciale gereedschap. Dit gereedschap voorkomt dat de sleutel van het vlak van de cups schiet. Let op: de cup kan zowel met linkse als met rechtse draad vast zitten.
- Zuiver eventueel de schroefdraad van de bracket-pot.
- Vlak eventueel de zijkant van de bracket-pot
- Vervang versleten onderdelen. Vervang altijd de kogels. Gebruik bij voorkeur losse kogels in plaats van kogelringen.
- Draai de rechter cup vast.
- Leg de kogels met kogellager-vet in de rechter cup
- Monteer een kunststof beschermhuls. Smeer de randen in met vet zodat water geen kans krijgt langs de huls in het lager te lopen.
- Schuif de trapas in de bracket-pot. De meeste trapassen zijn niet symmetrisch. Op de kant met de grootste afstand tussen conus en as-uitende wordt de crank met kettingblad gemonteerd. Deze kant komt rechts.
- Leg de kogels met kogellager-vet in de linker stel cup.
- Draai de stel cup in de bracket-pot en stel het lager.
- Draai de borgring vast met de haaksleutel. Houd de stel cup tegen met de speciale sleutel. Door het draaien van de borgring word de cup iets naar buiten getrokken. Hierdoor kan het lager weerspeling krijgen. Als dit gebeurt moet de cup iets vaster gedraaid worden en de borgring opnieuw worden geborgd. De trapas mag een zeer geringe speling hebben. Door de trapkrachten buigt de as door. Een zeer geringe speling zorgt ervoor dat her lager nooit strak loopt.
- Controleer of de trapas soepel en spelingsvrij loopt. Het makkelijkst is dit te controleren door de rechter crank alvast te monteren.
[bol_product_links block_id=”bol_57e5768fb14fa_selected-products” products=”9200000040705991,9200000020917970,9200000038358209,9200000059064066″ name=”bsa bracket” sub_id=”fiets onderdelen” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”2″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]