Vering.

Vering

Een fiets veert normaal gesproken vooral door het verend gedrag van de banden, velgen en spaken. Onder normale omstandigheden geeft dit voldoende comfort. Een fietser gebruikt zijn armen en benen als actieve schokbrekers om ongewenste trillingen op te vangen. Vooral wordt op wegen met veel oneffenheden en kuilen gefietst kan het gebruik van voor- en achtervering de rijeigenschappen van de fiets op een aantal belangrijke punten verbeterd worden.

Vering op de fiets kan de volgende voordelen opleveren:

  • Een groter comfort voor de fietser. Dit is het belangrijkste voordeel van vering. Door het dempen van ongewenste trillingen zal de fietser minder snel last krijgen van een vermoeid en pijnlijk zitvlak en polsen. De waarneming zal beter zijn als de ogen niet trillen. De spieren functioneren beter als ze niet aan trillingen onderhevig zijn. Bovendien hoeven de beenspieren en houdingsspieren minder als trillingsdemper op te treden. Daardoor kan er ontspannen gefietst worden en meer vermogen worden geleverd. Als het lichaam langdurig aan trillingen wordt blootgesteld kunnen allerlei lichamelijke klachten ontstaan zoals pijnlijke gewrichten. Het gebruik van een goede vering op de fiets kan deze klachten eventueel tegengaan.
  • Een snellere fiets. Een goed geveerde fiets is, zeker onder ruige omstandigheden sneller dan een gewone fiets. Een reden is dat de banden harder opgepompt kunnen worden omdat deze nu niet meer voor vering hoeven te zorgen. Hierdoor wordt de rolweerstand lager. Een andere redden is dat de fietser minder beweegt in verticale richting waardoor er minder energie verloren gaat.
  • Een beter rij- en stuurgedrag. Door het gebruik van vering is het contact met het wegdek beter en treden minder balansverstoringen op als gevolg van oneffenheden. Hierdoor zal het rijgedrag van en controle over een geveerde fiets beter zijn. Ook is het risico kleiner dat de banden in de bocht contact met het wegdek verliezen met slippen als gevolg.

Met de komst van de mountainbike zijn fabrikanten gaan denken over mogelijkheden tot vernieuwing en verbeteringen. Voorvering en achtervering zal ook steeds meer toegepast worden op de alle soorten fietsen van duur tot goedkoop.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *