Fiets in de trein: het kan beter!
- Manuel Gort
- 3 minuuten
- 246
- duurzame mobiliteit, fiets in de trein, fiets meenemen trein, fiets wagons, fietsersbond aanbevelingen, fietsgoot perrons, fietshaken, fietskaart dal, fietsplaatsen in trein, fietsvriendelijke perrons, fietsvriendelijke stations, flexibel reizen, milieu en gezondheid, NS fietsbeleid, reisopties fiets trein, spits fietsregeling, tekort fietsplaatsen, trein en fiets combineren, treinreis met fiets, vervangend busvervoer
Enquête van de Fietsersbond toont vraag naar betere voorzieningen voor fietsers in de trein.
De combinatie van fiets en trein wordt door veel reizigers gezien als een duurzame en flexibele reisoptie. Uit een enquête van de Fietsersbond onder 3.073 deelnemers blijkt echter dat er nog veel te verbeteren valt. Van een tekort aan fietsplaatsen in treinen tot ongemak op stations, reizigers ervaren veel belemmeringen. De Fietsersbond doet daarom tien aanbevelingen om de fiets-treincombinatie aantrekkelijker te maken.
Grote behoefte aan meer fietsplaatsen in de trein
De enquête laat zien dat 78% van de respondenten de fiets meeneemt in de trein voor fietstochten met een ander eindpunt. Maar een groot deel van hen ervaart problemen. Het gebrek aan voldoende fietsplaatsen en ongemak op stations houdt veel reizigers tegen om de fiets mee te nemen. “De NS lijkt geen idee te hebben van de behoefte aan deze service,” zegt een respondent. Voor velen zou de fiets mee in de trein de standaard moeten zijn, maar door het tekort aan plekken is dit vaak niet haalbaar.
Waarom reizigers afhaken
Ondanks de voordelen, kiezen veel mensen niet voor de fiets-treincombinatie. Bijna 50% van de respondenten geeft aan dat het tekort aan fietsplaatsen hen weerhoudt. Daarnaast worden slecht toegankelijke perrons en hoge kosten als belemmeringen genoemd. Een reiziger zegt hierover: “Voor het milieu en mijn gezondheid zou ik graag mijn fiets meenemen, maar door de beperkingen kies ik vaak voor een andere optie.”
De aanbevelingen van de Fietsersbond
De Fietsersbond doet tien aanbevelingen om de fiets-treincombinatie te verbeteren. Hieronder enkele opvallende suggesties:
1. Speciale fietswagons en fietshaken
Respondenten stuurden voorbeelden uit het buitenland, zoals fietswagons en fietshaken. Dit biedt meer capaciteit en gemak. Vooral sportieve fietsers zien fietshaken als een praktische oplossing.
2. Duidelijke informatie over fietsplaatsen
Reizigers weten vaak niet waar fietsplaatsen in de trein zijn. Markeringen op perrons en in treinen kunnen dit probleem oplossen. Duidelijke informatie zorgt ook voor meer begrip bij andere reizigers.
3. Fietsvriendelijke stations
Stations moeten beter worden ingericht voor fietsers. Denk aan snellere reparatie van liften, standaard fietsgoten op trappen en betere toegankelijkheid.
4. Fietsen mee in bussen bij treinuitval
Bij treinuitval kunnen fietsen vaak niet mee met vervangend busvervoer. De Fietsersbond pleit voor afspraken met busmaatschappijen om dit wél mogelijk te maken, bijvoorbeeld door gebruik van fietsaanhangers.
5. Flexibele spitstijden
De Fietsersbond stelt voor om alleen het incheckmoment te laten gelden bij spitstijden. Dit geeft fietsers meer flexibiliteit.
6. Betaalbare fietskaartjes
De prijs van een Fietskaart Dal is een veelgenoemd punt. Hoewel de Fietsersbond de eenvoud van een uniform tarief waardeert, pleiten ze voor geen verdere prijsverhoging in de komende jaren.
Vergelijking met eerdere onderzoeken
Deze enquête bevestigt eerdere bevindingen van de Fietsersbond. In 2023 werd al een rapport gepubliceerd met suggesties zoals fietshaken en het verwijderen van klapstoeltjes. Helaas werden deze voorstellen toen niet opgepakt door de NS. Het nieuwe onderzoek onderstreept opnieuw de dringende behoefte aan oplossingen.
Themasessie met Locov in 2025
Om de resultaten te bespreken, organiseert het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) in 2025 een themasessie. Hierbij zijn NS, Prorail en andere betrokkenen aanwezig. “Met deze aanpassingen kan de NS fietsers beter faciliteren en stimuleren vaker voor deze duurzame optie te kiezen,” aldus Wim Bot, beleidsadviseur van de Fietsersbond.
Download: Rapport enguete fietsersbond 2024
Bron: fietsersbond
Foto’s: Fotografie DigiDaan en Corné Sparidaens.
Laatste nieuws
Polisport lanceert de Guppy Junior...
Huyser e-bikes maakt doorstart: Nieuwe...
Giant Group Verwelkomt Nieuwe Voorzitter...
Laatste nieuws
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.