Kettingen 10- en 11-speed
- Manuel Gort
- maandag 1 februari 2016
- 534 Views
Leestijd
Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.
Kosten
Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.
Gereedschap
Niveau
Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.
ontrafelen we de complexiteit en bieden we stapsgewijze uitleg voor het correct monteren van deze kettingen. Of je nu een ervaren fietstechnicus bent of gewoon je eigen onderhoud wilt uitvoeren, deze gids biedt waardevolle inzichten om je te helpen de juiste stappen te nemen voor een soepele en efficiënte kettingmontage, ongeacht het type of de fabrikant. Zo kun je genieten van een optimale prestatie tijdens je fietstochten.
Voor je begint met kettingen 10- en 11-speed
- Wanneer je een versleten ketting vervangt, zul je soms ook de cassette moeten vervangen. Check dan ook gelijk de kettingbladen op slijtage. Al gaan kettingbladen normaliter meerdere Cassettes mee.
- De juiste kettinglijn is erg belangrijk, te korte kettingen kunnen de derailleur beschadigen. Of erger, het frame. Te lange kettingen zorgen er voordat de aandrijving niet goed schakelt. Als je oude kettinglijn goed was, kort je de nieuwe ketting in op dezelfde lengte.
- Als je een geponste Shimano- of SRAM-ketting wilt openen, moetje dit niet doen op de plek waar hij gesloten is. Dan beschadig je namelijk de kettingschalmen.
- Je kunt een 9-speed Shimano-ketting in een 10-speed Campagnolo-aandrijving gebruiken, dan heb je de Shimano 9-speed breekpen nodig, maar geen speciale Campagnolo-kettingpons.
- 10-speed kettingen lijken een kortere levensduurte hebben dan 8/9-speed kettingen. Als je ketting een sluitschakel heeft, kun je het meeste uit je aandrijving halen door drie kettingen te gebruiken met één cassette. De kettingen wissel je dan om de 500 kilometer om, Of om de 250 kilometer als je een aluminium cassette hebt. Zo haal je meer kilometers uit je materiaal.
- Je moet een ketting na elke natte rit smeren, of wanneer hij droog wordt. Laat het even intrekken en veeg het overtollige smeermiddel van de ketting met een doek.
Kettinglengte.
Shimano’s manier om de kettinglengte te bepalen werkt goed. Schakel naar het grootste kettingblad en de kleinste krans. Leg de nieuwe ketting nu op dit verzet, en zorg dat de ketting door de kooi van de achter-derailleur loopt. Trek beide helften van de ketting naar elkaar toe, tot de derailleurkooi verticaal staat. Kort de ketting tot deze lengte in, maar hou wel een binnen- en een buitenschakel over. Gebruik je een sluit schakel, dan moet je twee binnen schakels overhouden. Campagnolo en SRAM hebben hun eigen methodes, maar deze werkt prima.
Kettingponsen
Deze manier van sluiten geldt voor de meeste kettingen die je niet met een sluitschakel sluit, behalve die van Shimano en Campagnolo. Leg de ketting op het aambeeld wat het verste van de handgreep af zit. Hou de ketting op zijn plek met je vinger, en lijn de ketting uit met de drukstift. Draai nu aan de greep tot hij de pen in de schakel duwt. Blijf draaien tot de pen helemaal in de ketting zit, controleer dat de pen aan beide kanten evenveel uitsteekt. Beweeg de schakel heen en weer om er zeker van te zijn dat hij niet stijf is.
Shimano-ponsen met breekpen.
Shimano-kettingen komen met een speciale breekpen, een pen waar een geleiderstift aan zit. Deze stift steekje in de schakel die je gaat ponsen, duw hem er recht in tot de stift vast zit. Leg de ketting nu op het aambeeld dat het verste van de handgreep afzit. Hou de ketting vast met één vinger en lijn hem uit met de handgreep tot de pen helemaal in de schakel zit, de geleiderstift steekt nu helmaal uit. Je kunt de geleiderstift nu afbreken met een tang, door hem heen en weer te bewegen zoals op de foto. Controleer vervolgens of de pen aan beide kanten even veel uitsteekt. Check of de schakel niet stijf is door de ketting heen en weer te bewegen.
SRAM sluiten.
De ketting moet zo ingekort worden dat je twee binnen schakels overhoudt. Met de ketting door de derailleurs zorg je dat de uit einden zich aan de onderkant bewinden. Plaats nu beide helften van de Power Lock-sluitschakel in de ketting. Draai aan de cranks om de Power Link in het bovenste gedeelte van de aandrijving te krijgen. Hou de fiets nu stil, en zet je volle gewicht op het pedaal tot je een duidelijke klik hoort. In tegenstelling tot andere sluitschakels kun je de drukstift van de kettingpons. Draai aan de weer te bewegen. Power Lock niet meer openen. Gebruik een nieuwe sluitschakel als je de ketting weer sluit.
KMC sluiten en openen.
Bij een KMC-ketting werkt het weer een beet je anders. Je moet wel twee binnen schakels overhouden, plaats hier beide helften van de MissingLink-sluitschakel in. Druk de sluitschakel samen met je vingers en trek vervolgens aan de ketting om hem te sluiten. Openen doe je door de sluitschakel tussen je vingers te houden, en de ketting naar elkaar toe te duwen. De MissingLink is een van de makkelijkste sluitschakels op de markt.
Wippermann connex sluiten en openen.
Kort de ketting in en hou twee binnen schakels over. Stop de ene helft van de sluitschakel in de linker binnen schakel, en de andere helft in de andere binnen schakel. Draai beide delen van de sluitschakel 90 graden zoals op de foto, en duwde delen op elkaar Trek stevig aan de ketting om de schakel te sluiten. Om de Connex-Link te openen, moet je de schakel weer 90 graden draaien ten opzichte van de rest van de ketting. Duw beide helften van de ketting naar elkaa rtoe om de sluitschakel te openen. Trek nu voorzichtig de schakel zijdelings uit elkaar, maar hou de ketting goed vast. Anders schiet de ketting door de veer van de achter derailleur weg waardoor je de sluitschakel gemakkelijk kunt verliezen.
Campagnolo sluiten en openen.
Bij Campagnolo-kettingen luistert montage extra nauw, zowel bij 10- als 11-speed kettingen. Aan één kant van de ketting zit een speciale sluitschakel waar de pen in geponst moet worden. Deze sluitschakel herken je door het waarschuwingslabel dat eraan hangt. Het inkorten van de ketting mag daarom alleen aan de andere kant van de ketting gebeuren, aan het uiteinde moet een binnen schakel zitten. Voor het ponsen van de ketting mag alleen de Campagnolo 11-speed kettingpons worden gebruikt. Omdat het ponsen van Campagnolo-kettingen een aantal specifieke handelingen met zich meebrengt, kun je het beste de officiële handleiding op de website raadplegen (www.campagnolo.com). Daar wordt elke stap namelijk met illustraties verduidelijkt.
Overige Techniek
Tubeless tips en Trucs.
Onderhoud en richten van het...
Racefiets ombouwen tot fixed gear
Techniek berichten
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.