Zo verlengt u de levensduur van uw fietsaccu

Zo verlengt u de levensduur van uw fietsaccu

Veel consumenten met een elektrische fiets zijn na enkele jaren gebruik teleurgesteld over de prestaties van hun fietsaccu. Deels is dit te wijten aan de onrealistische verwachtingen die door fabrikanten geschept worden in de brochure. Aan de andere kant wordt de fietsaccu niet altijd op de juiste manier gebruikt. Als men op zoek gaat naar een vervangende accu wordt al snel duidelijk dat de batterij het duurste onderdeel van een e-bike is. Vandaar dat steeds meer mensen met een e-bike kiezen voor revisie van hun gebruikte fietsaccu. Echter, het is natuurlijk beter om een dergelijke reparatie te voorkomen door accu op de juiste manier te gebruiken. Door verantwoord om te gaan met de batterij kan iedereen met een e-bike er zelf voor zorgen dat de levensduur van de elektrische fiets(accu) aanzienlijk verlengd wordt.

Volledige laadcyclus

Het is raadzaam om een nieuwe of gereviseerde accu de eerste keer volledig op te laden, vervolgens bijna leeg te rijden, en weer bij te laden tot 100%. Dit wordt ook wel een volledige laadcyclus genoemd. Voor de meeste accu’s geldt dat de maximale batterijcapaciteit pas na enkele volledige laadcycli wordt bereikt.

Na gebruik direct opladen

Veel mensen denken nog steeds dat het verkeerd is om de accu na gebruik direct op te laden, maar voor de meeste accu’s met Li-ion technologie kan dat geen enkel kwaad. Ongeacht de afgelegde afstand is het goed om de fietsaccu altijd volledig bij te laden. Er is namelijk sprake van zelf ontlading waarbij de accu langzaam leegloopt, ook als deze niet actief gebruikt wordt.

Batterij resetten

Probeer de batterij ook regelmatig bijna volledig te ontladen en daarna pas weer aan de oplader te koppelen. U houdt langer plezier van de batterij als zo’n volledige laadcyclus maandelijks herhaald wordt. Veel e-bikes zijn voorzien van een handmatige ‘resetknop’ op het display of de behuizing. Het is aan te raden om deze resetfunctie regelmatig te gebruiken.

Opladen en bewaren bij kamertemperatuur

De meeste e-bikes hebben een uitneembare accu en voor deze modellen is het altijd verstandig om de accu na gebruik los te koppelen en binnen op te laden (bij kamertemperatuur). De energiecellen van de batterij zijn niet bestand tegen extreme temperaturen en zeker in de winter is het belangrijk om de accu niet in de fiets te laten zitten.

Zorg voor voldoende restlading

Als u de e-bike voor langere tijd niet gebruikt, bijvoorbeeld in de wintermaanden, is het van belang om de accu met voldoende restlading weg te leggen. Fabrikanten geven geen eenduidig advies over wat ‘voldoende’ is, maar over het algemeen geldt voor Li-ion accu’s dat 40-50% restlading optimaal is.

Voorkom diepteontlading

Na afloop van een lange fietsrit, als de accu (bijna) leeg is, kunt u het beste niet te lang wachten met het opladen van de batterij. Als u de accu in deze staat weglegt is er risico op diepteontlading. Het Battery Management Systeem van de meeste moderne Li-ion accu’s werkt als een soort beveiliging, zodat de accu in eerste instantie niet te diep ontladen kan worden. Als te lang gewacht wordt met bijladen raakt de batterij alsnog beschadigd als gevolg van diepteontlading. Bij de meeste fabrikanten vervalt in dat geval de garantie.

3 gedachten over “Zo verlengt u de levensduur van uw fietsaccu

  • Maakt weinig verschil. Zolang je een Lithiumaccu maar nooit gaat opladen bij vorst. Onder de 5 graden Celsius niet snelladen (>0,25C) en beneden de 0 graden Celsius helemaal niet laden alhoewel je een Lithiumaccu zelfs nog bij -20 graden kan opladen mits de laadstroom extreem laag is (<0,01C).
    Je mag een Lithiumaccu gewoon met vorst gebruiken. Pas bij temperaturen lager dan -10 graden is het noodzaak de accu elders maar wel koel op te slaan. Als de accu heel koud is levert deze minder energie en daalt het voltage te snel bij hoge ondersteuning. De accu lijkt dan heel zwak en kapot omdat je zomaar 30% minder actieradius hebt, maar om verrassend om de hoek te komen lijdt de accu daar niet van.
    Binnen mijn accugroothandel krijg ik vaak bezorgde ondernemers en partners aan de lijn dat het gedrag van een koude accu teveel zou afwijken, maar als het weer warmer wordt komt diezelfde accu veel beter uit z'n verf.
    Het is ook een misverstand om een nieuwe accu eerst helemaal vol te laden en meerdere malen geheel leeg te rijden. Het is alleen goed voor het BMS zodat de cellen kunnen ijken met elkaar, maar voor de chemie in de accu maakt het bij Lithiumaccu's geen barst uit in welke staat van lading ze zijn.
    Ik zou het zelfs afraden om de accu om de maand geheel leeg te rijden. Het is leuk voor de fabrikant want die verdiend meer als hij meer afzet draait. Er gaan zoveel vreemde verhalen rond over de accu dat mensen door de bomen het bos niet meer zien, maar onthoud dit:
    Laad de accu gewoon op en rij hem over meerdere ritten leeg (20% restlading) en ga hem dan pas weer opladen. Als je hem binnen moet opladen omdat je anders een rit niet zou kunnen halen is de accu te klein of alreeds ver versleten. Een Lithiumaccu mag ontladen worden tot -10 graden zonder dat deze kapot gaat, maar er is een hele grote maar:
    Als er vocht in de accu is kan deze schade aanrichten bij vorst omdat bevroren water uitzet bij het bevriezen. Echter mag dit niet gebeuren en gebeurt dit pas als de fiets altijd in de regen staat. Echter veroorzaakt dit vocht eerder andere storingen zoals uitval en een verkeerd percentage van de lading. Als je een procentuele indicator hebt dan zit het qua comfort van de accu zo:
    100%-30% niets aan de hand.
    30%-20% lading is laag, ga hem opladen
    20%-10% erg laag omdat vooral bij koude het voltage zo snel daalt dat de fiets kan uitvallen
    10%-0% vaak niet te gebruiken door een afwijking in elke percentuele indicator die er op de markt is

    Wie echt het beste wilt voor zijn accu; daarvoor heb ik een tijdje geleden een werkstuk gemaakt speciaal in eenvoudige taal voor de gebruiker van de accu zelf.

    http://docdro.id/DcWC0p4

    Beantwoorden
  • Maakt het uit hoe ik de accu weg leg? Platliggend of rechtopstaand?

    Beantwoorden
    • Hallo, Het maakt niet uit hoe de accu ligt. staand of liggend heeft geen enkele invloed op de vulling van de accu.
      Het is wel belangrijk dat de accu boven de 9 graden zit als hij word opgeladen dit is voor de accu het beste.

      En nog effe een dingetje voor de aankomende winter dan is het belangrijk dat u de accu naar gebruik even op temperatuur laat komen en niet gelijk oplaad als het koud buiten is.
      laat de accu eerst op kamer temperatuur komen voor dat u gaat laden.

      Mvg Manuel. Team De Fietssite.nl

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: