De maten van het bracket.

De maten van de bracket

Bij de montage (afbeelding 44 t/m 47) van een nieuwe trapas moet met de volgende maten van het bracket rekening gehouden worden:

Sleutel voor los- en vastdraaien linker stelcup.

De schroefdraad van de bracket-pot.

Het meest gebruikelijk is een bracket-pot met schroefraad BSC 1.37” x 24 TPI. De schroefdraad rechts heeft linkse draad, de schroefdraad links heeft rechtse draad. De bracket-pot kan ook Franse schroefdraad M35 x1 hebben met aan beide zijde rechtse draad of Italiaans schroefdraad 36 mm x 24 TPI met aan beide zijden rechtse draad.

Sleutel voor het verwijderen van vaste rechter cup.

Speciaal gereedschap voor los- en vastdraaien vaste rechter cup.

De breedte van de bracket-pot – De maten van het bracket.

Deze kan 68, 70 of 73 millimeter zijn. De trapas die gemonteerd wordt moet passen bij de breedte van het bracket. Door het vlakken kan het bracket iets smaller worden. Monteer dan een trapas die hoorde bij de oorspronkelijke breedte van het bracket. Een bracket met een breedte van 69 mm had een oorspronkelijke breedte van 70 mm.

Sleutel voor los- en vastdraaien hulzen trapas-unit.

De kettinglijn.

De afstand van het kettingblad tot de hartlijn van het frame wordt bepaald door de gemonteerde trapas. (afbeeld 48).

Maatvoering trapas en relatie met de kettinglijn.

De juiste afstand van de kettinglijn is afhankelijk van de afstand van het kettingwiel tot de hartlijn van het kettingwiel. In de fabrikanteninformatie staat wat de afstand wordt van de ketting ten opzichte van de hartlijn van het frame. Bij derailleurversnelling is de kettinglijn de afstand van het midden van het kettingwielblok tot de hartlijn van het frame. Bij trapas-units met aan beide zijden hulzen met borgringen (afbeelding 49) is de kettinglijn over enkele millimeters in te stellen.

Sleutel voor de los- en vastdraaien borgring.

De aslengte.

Bij vervanging van de trapas moet de aslengte gelijk zijn aan de oude. Bijvoorbeeld, als men een compleet derailleursysteem omvormt van 2×8 naar 3×9, kan het nodig zijn een andere aslengte te monteren. Zo hoort bij een dubbele kettingblad van Shimano Ultegra een aslengte van 109.5 mm. Bij het ombouwen naar een tripel uitvoering, moet men een as van 118.5 mm monteren.

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *