De torsiestijfheid.

De Torsiestijfheid

dDe torsiestijfheid van een fietsframe is een cruciale factor die de rijeigenschappen en prestaties van de fiets bepaalt. Het verwijst naar de weerstand van het frame tegen torsiekrachten. Die optreden wanneer het frame wordt verwrongen of verdraaid. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer een fietser krachtig trapt. Vooral tijdens het sprinten of klimmen, waarbij de krachten ongelijkmatig op het frame worden uitgeoefend.

Belang van Torsiestijfheid:

  1. Krachtsoverdracht: Een hogere torsiestijfheid zorgt ervoor dat minder energie verloren gaat door de vervorming van het frame. Dit betekent dat meer van de energie die de fietser genereert, direct wordt omgezet in voorwaartse beweging, wat de efficiëntie en snelheid verhoogt.
  2. Stuurprecisie: Een stijver frame biedt betere stuurrespons en controle, vooral bij hoge snelheden of in scherpe bochten. Dit is vooral belangrijk voor racefietsen en mountainbikes.
  3. Comfort vs. Prestaties: Terwijl een stijver frame de prestaties kan verbeteren, kan het ten koste gaan van het rijcomfort. Frames met minder torsiestijfheid absorberen meer trillingen en schokken van het wegdek, wat een comfortabelere rijervaring oplevert, vooral voor lange ritten.

Materialen en Ontwerp:

  1. Materialen: Carbonvezel, aluminium, staal en titanium hebben elk verschillende eigenschappen met betrekking tot torsiestijfheid. Carbonvezel kan bijvoorbeeld zo worden ontworpen dat het stijver is in bepaalde richtingen, terwijl het toch licht blijft. Aluminiumframes staan bekend om hun stijfheid, maar kunnen minder comfortabel zijn. Staal en titanium bieden vaak een betere balans tussen stijfheid en comfort.
  2. Buisvormen en -dikte: De vorm en dikte van de buizen in het frameontwerp hebben een grote invloed op de torsiestijfheid. Ovale en oversized buizen verhogen de stijfheid, terwijl dunne en ronde buizen vaak meer vervorming toelaten.
  3. Frametype: Racefietsen zijn over het algemeen ontworpen met een hogere torsiestijfheid in vergelijking met toerfietsen of mountainbikes, die mogelijk meer vervorming toelaten om schokken beter te absorberen.

Meting van Torsiestijfheid:

De torsiestijfheid van een fietsframe kan in laboratoria worden gemeten met speciale apparatuur die het frame belast en de mate van verdraaiing meet. De waarden worden vaak uitgedrukt in Newtonmeters per graad (Nm/°) en zijn belangrijk voor fabrikanten om frames te optimaliseren voor specifieke soorten rijders of disciplines.

Samenvattend: De juiste balans van torsiestijfheid hangt af van het beoogde gebruik van de fiets. Racers geven vaak de voorkeur aan stijvere frames voor maximale krachtsoverdracht, terwijl toerrijders en mountainbikers misschien een beetje meer flexibiliteit willen voor comfort en betere schokabsorptie.

Overige Encyclopedie

Dual pivot.
Dual pivot. Dual pivot is een aanduiding van Shimano en Campagnolo voor raceremmen met een dubbel scharnierpunt en asymmetrische remhoeven.…
Triple
Triple. De triple is een drievoudig voorblad. Steeds meer toegepast op de racefiets. Het kleinste blad heeft vaak 30 tandjes…
Open bath.
Open bath Een open bath is een niet afgesloten kamer in een geveerde voorvork waarin de olie zich bevindt. Het…

Techniek berichten

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.