De vaste trapas-unit.

De vaste trapas-unit

De vaste trapas-unit is een integraal onderdeel van moderne fietsen. Deze bestaat uit een as, lager en huis die samen één gesloten geheel vormen. In vergelijking met het traditionele bracket met losse cups biedt de vaste trapas-unit diverse voordelen. Denk aan eenvoudiger montage, betere afdichting en onderhoudsvrij gebruik. Dit artikel legt uit wat een vaste trapas-unit is, welke varianten er zijn en hoe de montage werkt. Ook bespreken we mogelijke problemen en oplossingen.

Wat is een vaste trapas-unit?

Een vaste trapas-unit is ontworpen als een gesloten geheel. Dit betekent dat monteurs het lager, de as en het huis niet afzonderlijk hoeven te vervangen of in te stellen. Het grote voordeel hiervan is dat ze de kans op vuil en vocht in het lager verkleinen. Hierdoor heeft deze trapas-unit een langere levensduur en vraagt deze minder onderhoud.

Er zijn twee typen vaste trapas-units: met een stalen of kunststof huis. De keuze hangt af van het type fiets en het beoogde gebruik. Kunststof trapas-units worden vaak toegepast in stadsfietsen. Deze units bieden flexibiliteit, omdat ze zich kunnen aanpassen als de as licht doorbuigt. Stalen trapas-units worden meestal gebruikt in mountainbikes, racefietsen en hybrides vanwege hun stevigheid.

Voordelen van de vaste trapas-unit

Een belangrijk voordeel van de vaste trapas-unit is dat het lager niet gesteld hoeft te worden. Dit maakt de montage eenvoudiger en sneller, zelfs voor minder ervaren monteurs. De afdichting is bovendien beter dan bij systemen met losse cups. Dit beschermt het lager tegen invloeden van buitenaf zoals water, stof en modder. Hierdoor is het systeem vrijwel onderhoudsvrij. Daarnaast biedt de kunststof variant monteurs een extra voordeel: ze kunnen deze toepassen in een versleten bracket-pot zonder nieuwe schroefdraad aan te brengen.

Een vaste trapas-unit biedt verschillende voordelen:

1. Geen lagerafstelling nodig
In tegenstelling tot een los cupsysteem hoeft het lager niet apart afgesteld te worden.

2. Eenvoudige montage
De montage is veel gemakkelijker, wat tijd bespaart.

3. Betere afdichting
Door de gesloten constructie is de afdichting effectiever, wat de levensduur verlengt.

4. Onderhoudsvrij
De vaste trapas-unit is ontworpen voor langdurig gebruik zonder onderhoud.

De onderdelen van een vaste trapas-unit

Montage van de vaste trapas-unit

Monteurs passen de montage van een vaste trapas-unit aan op het materiaal van het huis. Ze persen kunststof trapas-units vaak in de bracket-pot. Dit maakt ze zeer geschikt voor fietsen waarvan de schroefdraad in de bracket-pot beschadigd is. De flexibiliteit van kunststof zorgt ervoor dat de trapas-unit zich gemakkelijk aanpast aan de vorm van de bracket-pot.

Monteurs draaien stalen trapas-units meestal op een andere manier in de bracket-pot. Ze draaien twee hulzen in de bracket-pot, vergelijkbaar met een BSA-bracket. De rechter huls draaien ze vast met een kraag tegen de bracket-pot, terwijl ze de linker huls met een borgring vastzetten. Door deze hulzen stevig vast te draaien, persen ze het huis stevig in de bracket-pot.

Sommige stalen trapas-units hebben een verstelbare kettinglijn. Dit wordt mogelijk gemaakt door de kraag op de rechter huls te vervangen door een borgring. Hierdoor kan de trapas-unit enkele millimeters verschuiven.

Ook kunnen vaste trapas-units met kunststof hulzen worden gemonteerd. Deze hulzen worden in de bracket-pot geperst of gedraaid. Het voordeel hiervan is dat kunststof zich makkelijk zet, waardoor de trapas-unit altijd past, zelfs als de schroefdraad van de bracket-pot versleten is.

Doorsnede vaste trapas-unit

Veelvoorkomende problemen en oplossingen

Hoewel de vaste trapas-unit betrouwbaar is, kunnen er toch problemen optreden. Speling is een veelvoorkomend probleem. Dit wordt meestal veroorzaakt door een niet-zuivere bracket-pot. Als de hulzen in de bracket-pot niet goed in lijn liggen, kan er wrijving ontstaan. Dit leidt uiteindelijk tot speling. Het vlakken en frezen van de bracket-pot biedt in zulke gevallen een oplossing. Ook kunnen de stalen hulzen vervangen worden door kunststof exemplaren om dit probleem te verhelpen.

Een ander veelvoorkomend probleem is een krakend geluid bij de trapas. Dit duidt vaak op een verkeerde montage of een niet-zuivere bracket-pot. Het invetten van de hulzen en het gebruik van het juiste aandraaimoment kunnen dit probleem voorkomen.

De vaste trapas-unit is een innovatieve en praktische oplossing voor moderne fietsen. Of je nu kiest voor een kunststof of stalen variant, beide bieden unieke voordelen. De kunststof trapas-unit is ideaal voor stadsfietsen, terwijl de stalen variant geschikt is voor intensievere toepassingen zoals mountainbikes. Met de juiste montage en onderhoud blijven vaste trapas-units betrouwbaar en probleemloos functioneren.

Vaste trapas-unit met kunststof huis

Overige Encyclopedie

Inch.
Inch. Inch is een Engelse maat die in de fietsenbranche nog steeds wordt gebruikt, onder andere voor de breedte van…
Shimmy.
Shimmy. Shimmy is een snelle oscillatie in het stuurbare wiel van een voertuig. Shimmy komt vooral voor bij voertuigen met…
Constructie van de band
Constructie van de band
De constructie van de band is een cruciaal aspect van de rijprestaties en duurzaamheid van een fiets. Een fietsband bestaat…

Techniek berichten

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.