Naloop.

Naloop.

balhoofdhoekDeze bepaalt het stuurgedrag van een wiel in hoge mate.

Dit wordt bepaald door de balhoofdhoek en de vorksprong.

Door deze stand van de voorvork gaat elk wiel als een zwenkwiel werken: het volgt de richting van de “bovenbouw”.
De aandrijfkracht duwt een voertuig altijd recht vooruit, waarbij deze stand er voor zorgt dat het voorwiel ook in de rechtuitstand blijft staan.
Bij fietsen is dit effect vaak te merken doordat het stuurwiel recht blijft wanneer het wordt losgelaten.
Een grotere “naloop” geeft een betere rechtuitstabiliteit, maar maakt het nemen van bochten moeilijker.
Bij verschillende fietsen hoort een andere “naloop”, afhankelijk van het gebruik.

Veel snelle rechtuitritten: grotere naloop, veel bochten (stadsverkeer): kleine naloop.

2 gedachten over “Naloop.

  • 24 December 2016 om 14:07
    Permalink

    Fietsen met een grote naloop hebben inderdaad een betere stuurstabiliteit.
    Je kunt daardoor vrijelijk om je heen kijken zonder problemen. Fietsen zijn zeer geschikt voor fietstochtjes, maar ook voor stadsverkeer.
    Met een kleine naloop moet er goed gestuurd worden. Vooral voor oudere mensen noodzakelijk.
    Voor jonge mensen, die kunnen de rijrichting nog wel goed bestuurd worden met de lichaamshouding.
    In principe kun je een fiets met een grote naloop een toerfiets noemen, en een fiets met een kleine naloop een koersfiets.
    De koersfiets is voor oudere mensen te ontraden.
    Die hele kleine stepjes waar kleine kinderen nog snel op kunnen steppen, kunnen de opa’s dat doorgaans niet.
    Bij het kopen van een fiets is het verstandig om voor het beslissen van de koop een proefrit te maken.
    Als je schoenen koopt pas je die toch ook eerst en maakt er enige stappen mee.

    Beantwoorden

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: