Benodigheden
Niveau
         
Tijd
40 Min.
Kosten
Geen
Gereedschap
Demperpomp
Rolmaat
Tie-wrap
Handleiding

Achtervering afstellen.

De Achtervering afstellen.

Achtervering afstellenVoorvering moet soepel werken voor de grip van je voorwiel, en een beetje deinen is eigenlijk helemaal niet zo erg. De achtervering luistert veel nauwer. Het is een delicate balans tussen grip, comfort en rendement.


  • Stappenplan
  • Tips en opmerkingen?

Stappenplan : Achtervering afstellen.

  • Vind het ventiel.
  • Tie-wrap truc en uit veren.
  • Οppompen.
  • Schrijf en Sag?.
  • Inzakking meten, en sag aanpassen.
  • Negatief en Anti hobbel.
  • Spiraalveren.
  • Rebound afstellen.
  • Compressie demping.
  • Lock-out.

Vind het ventiel.

De meeste achter dempers veren op lucht. Die zijn het beste voor allround gebruik dankzijde afstel mogelijkheden. Luchtdempers moeten op druk worden gebracht via een auto- of wel Schrader ventiel aan de zijkant. Voor je er lucht bij pompt laatje hem eerste helemaal leeglopen. Duw het pinnetje in het ventiel in, en leun op de fiets tot alle lucht is ontsnapt. Zo kan je zien hoeveel veerweg je fiets werkelijk heeft. Check of je wiel nog steeds vrijloopt.

Tie-wrap truc en uit veren.

Achtervering afstellen

Trek een tie-wrap om de demper, zo strak dat hij niet vanzelf kan bewegen. Zo kan je na iedere rit zien hoeveel veer weg je daadwerkelijk gebruikt hebt. Denk er aan hem naar boven te schuiven voor je opstapt, en je ziet in een oogwenk of alles werkt zoals het hoort. Voor winterse pekel ritten of bij ernstige bagger verwijder je de tie-wrap, de troep er onder kan je demper aantasten.

Uitveren.

Wanneer je de vering uittrekt, blijft er een olierandje achter. Meet de exacte afstand van dat randje tot de seal; je kent dan de exacte veerweg van je demper. Dit is overigens niet de veerweg van je achterwiel, die is veel groter door de overbrenging in de achtervering.

Οppompen.

Pomp lucht in de demper met een nauwkeurige vorkpomp. Volg de gebruiksaanwijzing van je fiets, die geeft een goede basiswaarde wat je veel tijd scheelt. Aan de gebruiksaanwijzing van de demper heb je nu niets, de fabrikant kent de veer verhoudingen van jouw fiets niet. De gebruiksaanwijzing gaat uit van je gewicht, inclusief fietskleding, schoenen, helm, enz. Dus ga op een weegschaal staan en smokkel niet!

Meer lucht.

Zonder handleiding is de eerste afstelling een gok. Bij de meeste dempers kan je rekenen op 1 1/4 bar per 10 kilo rijdersgewicht. Weeg je inclusief kleding 80 kilo dan begin je dus met zo'n 10 bar. Gebruik een goede, nieuwe pomp. Een oude die onnauwkeurig werkt of lekt maakt het vinden van de juiste afstelling tot gok werk. Gebruik altijd dezelfde pomp. Iedere pomp heeft z'n afwijking maar altijd dezelfde afwijking is geen probleem.

Schrijf en Sag?.

Opschrijven wat de totale veerweg is, hoeveel druk je in je demper pompt en hoever hij dan inzakt geeft je een goed overzicht in hoe je achtervering werkt en wat de effecten van je afstelling zijn. Houd je alles netjes bij dan kun je gemakkelijk kleine aanpassingen doen. Verstel, op zoek naar het optimum, nooit teveel in een keer, en altijd een ding tegelijk. Anders weet je niet wat waarvoor zorg de en raak je de weg kwijt in de mogelijkheden.

Sag?

Om het achterwiel de ondergrond zo goed mogelijk te laten volgen moet de vering een stukje inzakken, zo houd je ook grip wanneer je door een kuil rijdt. Die inzakking noemen we sag. De juiste hoeveelheid is ergens tussen de 15 en 25 procent, afhankelijk van je fiets en je rijstijl.

Inzakking meten, en sag aanpassen.

Wanneer je je achter demper tot de basis waarde hebt opgepompt, ga je voorzichtig op je fiets zitten. Schuif de tie-wrap omhoog en stap rustig af. De afstand van de seal tot de tie-wrap is de gebruikte veerweg. Meet deze op, deze moet tussen de 15 en 25 procent van de totale veerweg bedragen.

Sag aanpassen.

Voeg lucht toe als de sag te veel is, of laat lucht ontsnappen wanneer de vering juist te weinig inzakt. Doe dit met kleine beetjes, 0,5 bar maakt vaak al een groot verschil. Het is normaal als de vering een enkele keer doorslaat, dan gebruik jje de beschikbare veer weg echt, en de demper kan er tegen.

Negatief en Anti hobbel.

Bij sommige oude Rockshox-dempers kan je een negatieve luchtkamer apart afstellen, hier mee beïnvloed je de progressiviteit en het eerste aanspreken. Een druk ongeveer gelijk aan de druk in de normale kamer werkt vaak het best, verstel deze druk met kleine beetjes want de invloed is groot. De positieve kamer moet al ongeveer juist zijn afgesteld voor de negatieve kamer kan worden afgesteld.

Anti hobbel

Door meer lucht in je demper te pompen maak je de luchtveer harder en vermindert de sag. Dit verandert niets aan de progressiviteit maar vermindert de effectiviteit van de vering en is dus geen goede manier om deinen tegen te gaan. Wanneer de achtervering te veel reageert op trappen stel je meer compressiedemping in, of schakel je de Pro Pedal of platformstand in. Zo blijft de vering actief maar wordt ongewenste beweging onderdrukt.

Spiraalveren.

Achtervering afstellen

Sommige dempers gebruiken een stalen spiraal in plaats van een luchtkamer. Wanneer deze niet genoeg of juist te veel sag heeft moet je de veer wisselen voor een hardere of zachtere. ledere demperfabrikant levert veren in verschillende hardheden. De schroefverstelling voorde voorspanning is geen sag instelling maar een rijhoogte instelling, dus niet geschikt om je fiets op een bepaald gewicht aftestellen. Zie ook de gebruiksaanwijzing.

Rebound afstellen.

Bijna iedere demper heeft een rode knop om de rebound- ofwel uitgaande demping mee af te stellen. Deze regelt hoe snel de vering uit veert na een klap. Te weinig demping betekent te snel uitveren; de rijder wordt uit het zadel gelanceerd. Is er te veel demping ingesteld dan is de vering niet snel genoeg uit geveerd om de volgende hobbel te absorberen. Daardoor worden opeenvolgende hobbels slecht verteerd.

Begin met de rebound demping uit te schakelen, draai daarvoor de knop helemaal naar de min. De vering zal nu on gedempt en erg snel uitveren. Rijd nu steeds een ronde op je favoriete parcours, en stel de demping steeds één klik langzamer. Het optimum ligt ergens in het midden en is erg persoonlijk.

Compressie demping.

Sommige dempers hebben een afzonderlijk afstelbare compressie demping, anders dan een platformsysteem. Begin ook hier met minimale demping en stel telkens na uitproberen één klik bij tot het optimum bereikt is. Verstel nooit meer dan één ding tegelijk, anders weetje niet wat welk effect heeft en raak je de weg kwijt.

Lock-out.

Sommige dempers hebben een lock-out. Hiermee kan de rijder de vering compleet blokkeren, de bediening kan op de demper of op het stuur zitten. De meeste lock-outs hebben een overdrukventiel waardoor de vering alsnog werkt wanneer je onverhoopt een obstakel raakt.

Tips en opmerkingen

Maak een proefrit wanneer je de vering voor en achter afgesteld hebt. Rij rechtuit en zet hard af zodat je de fiets in zijn veren drukt. Voor- en achtervering moeten gelijk inzakken en weer uitveren. Gebruik de reflectie van een winkelruit, het frame moet ongeveer horizontaal blijven.

Controleer de scharnierpunten regelmatig op slijtage. Versleten glijbussen, verbogen bouten en losse moeren verminderen de werking en, erger nog, kunnen je frame ernstig beschadigen. Regelmatig controleren kan je dus een hoop geld besparen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: