Hydraulische velgremmen.

Leestijd

6 minuuten

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ ,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

Niveau

1/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Magura brengt hydraulische velgremmen op de markt die door de te verwaarlozen verliezen in de kabel en remcilinders zeer krachtig werken en goed en direct zijn te doseren.

De Remmen

Princiepewerking hydraulische velgremmen

De remmen bestaat uit twee cilinders die aan de uiteinden voorzien zijn van remblokjes. Zie afbeelding 43. De cilinders zijn via olieleidingen met elkaar en met de cilinder in de remgreep verbonden. De remcilinders kunnen met klemmen op het frame vastgezet worden. Hiervoor moeten speciale nokken op de vork gelastzijn . zie afbeelding 44a. Om de remmen ook te kunnen monteren op andere fietsen zijn er klemmen beschikbaar die aan de nokken van de cantilever remmen geschroefd worden. Op fietsen waar alleen een gat zit voor de bevestiging van een zij of midden optrekrem kan een speciale U-beugel geschroefd worden. Op deze U-beugel kunnen de remcilinders geklemd worden. Omdat de vork bij gebruik van hydraulische velgremmen zwaarbelast worden kan het zinvol zijn om een beugelvormige brakebooster te monteren. De belasting op de vork wordt dan minder.

Uitleg onderdelen magura velgremmen

De remblokken

De remblokjes worden simpel op de remcilinder geklikt en zijn daardoor makkelijk te vervangen. Omdat bij het remmen de remblokjes altijd tegen de cilinder gedrukt worden is er geen risico dat ze losschieten. Door het gebruik van cilinders bewegen de remblokjes altijd loodrecht naar de velg. Hierdoor kan de rem niet in de band of velg schieten. De afstand van de remblokken tot het frame is te stellen door de cilinders los te maken en ze iets dichter bij de velg te zetten. De remblokjes kunnen ook dichter bij de velg gezet worden door een stelschroef in de handgreep. De handgreep wordt hierbij echter ook dichter naar de stuurbuis bewogen.

Magura remblokken

Magura Royal Blood

Om goed te functioneren moeten de remleidingen gevuld zijn met de juiste olie en vrij zijn van luchtbellen. Voor de rem moet een dunne minerale olie gebruikt worden. Magura adviseert olie met een viscositeit van SAE 10. Er zijn heel wat hydraulische systemen met verschillende olies het is dus verstandig om de technische gegevens van de fabrikant te raad plegen. Hydraulische olie van bv vrachtwagens of eventueel gewone minerale naaimachine-olie mogen absoluut niet zomaar gevuld worden met de remvloeistof die al in de remleidingen zit.

Ook moet in acht genomen worden dat de leidingen vrij moeten zijn van luchtbellen. Luchtbellen comprimeren makkelijk bij het indrukken van de rem. De remblokjes kunnen dan vrijwel geen kracht meer uitoefenen op de velg. De aanwezigheid van luchtbellen is te voelen door de rem in te knijpen. Normaal voelt de rem krachtig aan op het moment dat de remblokken tegen de velg komen. Als er luchtbellen in de leidingen zitten kan de remhendel nog makkelijk verder in geknepen worden. De rem voelt slap en sponsachtig aan.

Royal Blood

Werkwijze Magura hydraulische velgremmen.

Het vullen van de leiding met olie en het verwijderen van de luchtbellen gaat op de volgende wijze:

  • Vul de speciale vulspuit met de juiste olie. Zorg hierbij dat er geen luchtbellen in de olie en in het vulslangetje zitten. De vulspuit moet hiervoor eerst weer een stukje leeg gespoten worden. Zo weet je zeker dat alle lucht eruit is.
  • Zorg dat de ontluchtingsnippel in de remgreep naar boven wijst en dat de stelschroef in de remgreep helemaal is teruggedraaid.
  • Draai de vulnippel bij de remcilinder los.
  • Zet de vulspuit op de nippel bij de remcilinder.
  • Draai de ontluchtingsnippel los in de remgreep en zet er een ontluchtingsslang op.
  • Druk de vulspuit bijna leeg. De olie spuit nu uit de remgreep. Vang deze olie zorgvuldig op en zorg ervoor dat het niet alle kanten op kan spuiten. (zie afbeelding 45).
  • Draai de nippel bij de remgreep goed vast. Zorg ervoor dat er geen lucht in de remgreep komt. Verwijderde vulspuit en draai de nippel bij de remcilinder vast. Let er hierbij goed op dat er geen luchtbellen in de leiding komen. De nippel moet in de olie gedraaid worden.
  • Controleer na afloop of de rem goed strak aanvoelt en of er geen olie uit de leidingen of nippels lekt.

Inkorten Magura hydraulische velgremmen.

Vaak zal het nodig zijn om de remleiding in te korten. Het inkorten van de remleiding gaat op de volgende wijze:

  • Druk de remblokjes goed tegen de remcilinders en zorg dat de stelschroef bij de remgreep helemaal is teruggedraaid. Dit is om te voorkomen dat er olie uit de leidingen wordt gedrukt.
  • Draai de remleiding los bij het remblokje. Er loopt door de capillaire werking van de olie geen olie uit de leiding zolang je niet in de remgreep knijpt.
  • Snijd de kabel op lengte met een scherp mes of het speciaal door Magura geleverde snij-apparaatje.
  • Monteer een nieuw klemringetje. Let opdat je het tonnetje in de goede richting monteert.
  • Draai de leiding weer vast. Het vervangen van de leiding gaat op nagenoeg dezelfde wijze, alleen moet dan ook ontlucht worden.
  • Snij de leiding op de juiste lengte.
  • Monteer de juiste nippels voor de bevestiging van de leiding aan de remgreep en remcilinders. Sommige nippels voor de bevestiging aan de remgreep moeten in de leiding worden geperst, terwijl andere nippels extern worden bevestigd.
  • Demonteerde oude leiding die vervangen moet worden.
  • Monteer de nieuwe leiding
  • Vul de rem met nieuwe olie.

Lekkende remleidingen

Wanneer de remleidingen lekken, functioneert de rem gelijk helemaal niet meer. De leidingen moeten zorgvuldig worden bevestigd om het risico op beschadigingen tot een minimum te beperken. Hydraulische remmen kunnen eenvoudig worden gekoppeld. Het lijkt aantrekkelijk om voor- en achterrem met een leiding te verbinden. Dit is echter om twee redenen af te raden. Bij lekkage functioneren gelijk alle twee de remmen niet meer. En door het koppelen van het achter- en voorwiel wordt de remkracht op beide wielen even groot. Bij het slippen van het achterwiel kan de voorrem niet meer harder ingedrukt worden. De remcapaciteit van het voorwiel wordt dan niet volledig benut.

Gewone remhoeven

Magura biedt ook remmen met conventionele remhoeven die door een hydraulische cilinder van elkaar worden geduwd. Voordeel hiervan is dat de rem maar één cilinder nodig heeft en dat de rem vrij smal blijft. De rem wordt op dezelfde wijze aan de vork bevestigd als zij-optrekremmen. Hydraulische velgremmen remmen zo krachtig dat het vrij eenvoudig is om met de fiets over de kop te vleigen. Zeker wanneer iemand nog niet gewend is aan de remkracht. Om dit te ondervangen waren de remgrepen voor de voorrem en achterrem tot 1994 verschillend. De greep van de voorrem was voorzien van een elastomeer zodat de remopbrengst voor wat minder was dan achter. Tegenwoordig is dit niet meer het geval. Om te voorkomen dat de fiets makkelijk over de kop kan vliegen is het aan te bevelen de remmen zo af te stellen dat de rem achter iets eerder aangrijpt.

Overige Techniek

Ombouwen naar schijfremmen.
Ombouwen naar schijfremmen.
Om snel stil te staan voldoen schijfrijmeen het beter dan V-brakes, en ze hebben veel minder last van nattigheid als…
Spieloze verbinding.
Spieloze verbinding.
De spieloze verbinding kan op de volgende twee manieren tot stand gebracht worden: Met een vierkant conisch as-einde Met een…
Shimano achterderailleur MTB/Trekking.
Shimano achterderailleur MTB/Trekking.
Een Shimano achterderailleur voor je mountainbike (MTB) of trekkingfiets speelt een cruciale rol in het soepel schakelen en presteren van…

Techniek berichten

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.