4 gezondheidsvoordelen van fietsen op e-bikes

Fietsen wordt beschouwd als een van de gezondste activiteiten die je kunt doen – het kan je conditie verbeteren, je immuniteit versterken en je gevoel van welzijn stimuleren, naast tal van andere gezondheidsvoordelen. Maar zijn de gezondheidsvoordelen van elektrische fietsen hetzelfde? E-bikes  krijgen soms een slechte indruk met het argument dat je niet genoeg beweging. Maar dat is simpelweg niet waar! Energie vergelijken voordat je een e-bike is zeker een goed idee, vervolgens kun je de elektrische fiets gebruiken om de onderstaande gezondheidsvoordelen te ervaren!

Verbeterde hartgezondheid

Het regelmatig rijden op een e-bike kan voor verbeteringen in je hartgezondheid zorgen. Omdat je hart een beetje harder werkt terwijl je aan lichaamsbeweging doet, gaat het sneller en sterker kloppen om je bloed door je lichaam te laten pompen. Onthoud dat je hart een spier is, dus hoe meer je het traint, hoe meer het zich aanpast aan deze stimulus. Dit resulteert in een sterkere hartstructuur, die met minder inspanning meer bloed door het lichaam kan pompen. Op de langere termijn zul je waarschijnlijk een lagere hartslag in rust zien. terwijl het minder hard hoeft te werken als je op je e-bike rijdt.

Verbeterde cardiovasculaire gezondheid

Met matige lichaamsbeweging komt een verbeterde algehele gezondheid – een algemeen voordeel waar we keer op keer over horen van experts. Maar een van de belangrijkste voordelen is de cardiovasculaire gezondheid. Cardiovasculaire gezondheid heeft betrekking op hoe efficiënt je lichaam zuurstof kan opnemen en gebruiken, terwijl het koolstofdioxide transporteert en verwijdert. Door een e-bike te gebruiken en regelmatig aan matige lichaamsbeweging te doen, past je lichaam zich voorzichtig aan de activiteit aan door efficiëntere haarvaten te creëren die zuurstof en koolstofdioxide kunnen uitwisselen in de longen en spieren, en meer rode bloedcellen aanmaken om de gassen gemakkelijker te verplaatsen.

Verbeterd immuunsysteem

Met verbeterde gezondheid komt verbeterde immuniteit. Hoewel onze fysieke en mentale gezondheid de laatste tijd meer en beter onder de aandacht is gebracht, heeft een gezond lichaam altijd bijgedragen aan een sterker functionerend immuunsysteem. Hoewel het geen wondermiddel is om alle ziektes te verslaan, resulteert een sterker immuunsysteem in een verbeterd vermogen om weerstand te bieden aan het krijgen van eenvoudige hoest en verkoudheid, terwijl het beter in staat is om te gaan met elke ziekte die door je verdediging dringt. Dit betekent dat je je beter kunt voelen  en mogelijk ook sneller herstelt doordat je fietst op een e-bike!

Verbeterde spierspanning

Hoewel je je hart fysiek niet sterker kunt zien worden, kun je zeker veranderingen zien als het gaat om de spiertonus in de rest van je lichaam als je regelmatig fietst op een e-bike, vooral in je benen. Van fietsen is bekend dat het je algemene kracht verbetert, en door je spieren vaker – zelfs licht  – te gebruiken, zullen je tonus en kracht verbeteren. Je zult stevigere spieren opmerken, vooral bij de belangrijkste spieren die het werk doen, inclusief je quads, hamstrings, kuiten en zelfs je bilspieren. Tegelijkertijd moet je bij het fietsen op je e-bike in balans blijven, wat betekent dat je core ook een training krijgt.

%d bloggers liken dit: