De midden optrekrem

De midden optrekrem

De midden optrekrem, een remsysteem dat ooit populair was op oudere racefietsen, vertegenwoordigt een interessante hybride benadering in fietsremtechnologie. Dit type rem combineert kenmerken van zowel de zij-optrekrem als de cantilever rem. Hoewel deze remmen tegenwoordig zelden meer worden gebruikt. Zijn ze vanwege hun unieke constructie en werking nog steeds een interessant studieobject voor liefhebbers van vintage fietsen.

Basisontwerp en Constructie

De midden optrekrem heeft, net als de zij-optrekrem. Het scharnierpunt van de hefbomen centraal geplaatst ten opzichte van het wiel. De remarmen zijn echter op een centrale as gemonteerd die over de band loopt. Wat dit systeem onderscheidt van de traditionele zij-optrekremmen is de manier waarop de remkabels zijn geconfigureerd. In plaats van een directe kabelaanhechting, gebruikt de midden optrekrem een verbindingskabel. Vergelijkbaar met die van cantilever remmen, waarbij de hoofdremkabel verbonden is met een secundaire kabel die de remarmen naar binnen trekt.

De midden optrekrem - Contructie midden-optrekrem

Werking

De werking van de midden optrekrem is eenvoudig maar effectief. Wanneer de remhendel wordt ingeknepen, trekt de hoofdremkabel de verbindingskabel aan. Deze kabel trekt vervolgens de remarmen naar elkaar toe en tegen de velg van het wiel. Dit zorgt voor de benodigde wrijving om de fiets tot stilstand te brengen. De centrale plaatsing van het scharnierpunt zorgt voor een gelijkmatige drukverdeling op de remblokken. Wat bijdraagt aan een meer gebalanceerde remervaring.

De Midden optrekrem - Principewering midden-optrerem

Afstelling

De afstelling van de midden optrekrem is vergelijkbaar met die van cantilever remmen. Eerst moet de positie van de remblokken ten opzichte van de velg correct worden ingesteld om optimale remprestaties te garanderen. De remblokken moeten parallel aan de velg zijn en op de juiste afstand om effectieve, maar niet overdreven, wrijving te genereren. Vervolgens moet de spanning van de verbindingskabel aangepast worden om ervoor te zorgen dat de remarmen correct reageren op de acties van de remhendel.

Historisch Perspectief en Modern Gebruik

Hoewel de midden optrekrem vanwege zijn complexiteit en de opkomst van meer efficiënte en lichtere remtechnologieën grotendeels uit de gratie is gevallen, blijft het een boeiend voorbeeld van de evolutie in fietsontwerp. Deze remmen zijn vaak nog te vinden op vintage racefietsen en worden gewaardeerd door verzamelaars en restaurateurs die de technische en esthetische waarde van dergelijke historische componenten erkennen.

In conclusie, de midden optrekrem is een fascinerend stukje fietsgeschiedenis dat een unieke combinatie biedt van technische innovatie en historisch belang. Hoewel het niet langer de voorkeurskeuze is voor moderne fietsen, biedt het inzicht in de evolutie van fietstechnologie en blijft het een geliefd onderwerp onder liefhebbers van klassieke fietsen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *