Trapas.
- Manuel Gort
- [wpbread]
- cranck, crancks, fiets, fietsen, trapas
Trapas.
Een trapas is het gedeelte waaraan op de uiteinden de cranks met de pedalen en voorste kettingblad(en) zijn gemonteerd.
De as wordt gelagerd in het frame gemonteerd (in de zogeheten bracket) en bestaat uit meerdere onderdelen.
Er zijn drie manieren om de cranks aan de as te bevestigen:
- Met spieën. Vanouds de gebruikelijke methode.
- Spieloos, superieur. Vanouds op racefietsen, thans op bijna alle fietsen.
- Aan een stuk, ook wel bekend als Amerikaans. Er is hiervoor een wijdere bracketlug nodig, omdat niet alleen de as, maar ook de crank door de bracket gestoken moet worden. Komt soms voor op goedkopere fietsen.
De as is mede bepalend voor de Q-waarde, de afstand in millimeters tussen de buitenzijden van de cranks waarbij een kleiner getal biomechanische, aerodynamische en mechanische voordelen heeft. De vormgeving van de trapas is van invloed op de kettinglijn. Mede om deze reden zijn trapassen in verschillende lengtematen verkrijgbaar.
De excentrische as is een speciaal soort trapas omdat hiermee de kettingspanning kan worden geregeld in plaats van met kettingspanners of een achterderailleur.
De volgende constructies worden toegepast.
- De cartridge trapas
- De vaste trapas-unit
- De BSA trapas
- Trapas met twee aparte vaste kogellagers
- De Thompson trapas
- De Fauber as.
[bol_product_links block_id=”bol_57e80bad7c916_selected-products” products=”9200000039996706,9200000054590123,9200000021256499,9200000020943899,9200000020914581,9200000040706017″ name=”trapas” sub_id=”fiets onderdelen” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”2″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]
Bron : wikipedia