Rollerbrake.
- Manuel Gort
- vrijdag 29 januari 2016
- 413 Views
Leestijd
Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.
Kosten
Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.
Gereedschap
Niveau
Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.
Fietsen is niet alleen een geweldige manier om je te verplaatsen, maar ook een bron van plezier en ontspanning. Of je nu door de stad fietst, avontuurlijke tochten maakt of gewoon geniet van de frisse lucht, een goed werkend remsysteem is van essentieel belang. Hier komt de Rollerbrake in beeld als jouw betrouwbare metgezel op twee wielen.
De Rollerbrake is een geavanceerd remsysteem dat speciaal is ontworpen voor fietsen. Het biedt een uitstekende remkracht en betrouwbare prestaties, ongeacht de weersomstandigheden. Dit remsysteem is ideaal voor stadsfietsen, e-bikes en trekkingfietsen, waar veiligheid en duurzaamheid van het grootste belang zijn.
Een van de belangrijkste voordelen van de Rollerbrake is de gesloten constructie. Anders dan bij conventionele velgremmen worden de remmen beschermd tegen vuil, stof en water. Dit betekent dat ze bijna onderhoudsvrij zijn en veel langer meegaan. Of je nu door modderige paden fietst of wordt overvallen door een plotselinge regenbui, je Rollerbrake blijft presteren zoals je mag verwachten.
Met de Rollerbrake kun je vertrouwen op een gelijkmatige remwerking en een consistente vertraging, zonder de noodzaak van intensief onderhoud. Dit remsysteem biedt precies de juiste balans tussen betrouwbaarheid, duurzaamheid en prestaties, waardoor je met vol vertrouwen kunt genieten van je fietsritten.
Dus, of je nu een stadsfietser, een toerfanaat of een elektrische fietsliefhebber bent, de Rollerbrake staat klaar om jou te ondersteunen bij al je rembehoeften. Ontdek zelf de voordelen van dit geavanceerde remsysteem en geniet van veiligere en zorgeloze fietstochten.
Shimano Nexus Rollerbrake
Shimano heeft de onderdelengroep Nexus uitgerust met de Rollerbrake. Deze rem bestaat uit de volgende onderdelen:
- Een aluminium remtrommel die via een kerfvertanding aan de naaf is bevestigd,
- 3 stalen remsegmenten die los en spelingsvrij in de remtrommel liggen
- Stalen veer die om de remsegmenten is gespannen. De veer zorgt ervoor dat de remsegmenten net vrij lopen van de trommel.
- 6 cilindrische pallen die de remsegmenten naar buiten drukken.
- Een palhouder die de cilindrische pallen op zijn plaats houden. De palhouder haakt daarvoor in de ankerplaat.
- Een remconus die de pallen naar buiten drukt. Aan de remconus is een plaatvormige hefboom geklonken waar de kabel aan gehaakt kan worden.
- Een veer om de remconus terug te laten veren.
- Een ankerplaat die de remsegmenten tegenhoudt. De ankerplaat is op dezelfde manieren aan het frame bevestigd als bij gewone trommelremmen.
- Een afdekplaatje dat de vuil en regen buiten houdt en het vet binnen. Het afdekplaatje is voorzien van een smeernippel om vet in de rem te kunnen spuiten.
- Vet dat overvloedig in de remtrommel zit. Het vet dient om slijtage van remsegmenten en trommel te voorkomen.
De constructie in de Rollerbrake
De constructie in de rem om de remsegmenten naar buiten te drukken is vergelijkbaar met constructie met cilindrische pallen die in naven met terugtrapremmen is te vinden. De rem moet regelmatig van nieuw vet voorzien worden. Shimano levert speciaal vet voor de Roller-brake dat via een speciale smeernippel in de rem gespoten wordt. Wanneer de remsegmenten versleten zijn moet de rem in zijn geheel vervangen worden. Als de rem droog loopt wordt de wrijvingscoëfficiënt tussen de remsegmenten en trommel veel hoger. Daardoor wordt de remwerking veel te hoog. Als dit bij de voorrem gebeurt dan kan de fiets makkelijk over de kop vliegen. Shimano levert de Roller-brake voor de voorrem met slipkoppeling. Als de remkracht te groot wordt slipt de remtrommel ten opzichte van de naaf. Daardoor wordt voorkomen dat de rem blokkeert.
Ondanks dat de rem niet zichzelf bekrachtigend en de wrijvingscoëfficiënt tussen de remsegmenten en trommel zeer gering is, remt de Roller-brake zeer goed. Dit is mogelijk doordat de remsegmenten spelingsvrij in de trommel liggen. Omdat ze maar over een zeer geringe afstand naar buiten gedrukt hoeven te worden kan de handkracht extreem versterkt overgebracht worden op de remsegmenten. Immers de versterking van de kracht is omgekeerd evenredig met de verplaatsing.
Als de handgreep 20 mm wordt ingedrukt en de remsegmenten daarmee 0.1 mm naar buiten worden gedrukt dan worden de remsegmenten met een kracht die 200 keer zo groot is als de handkracht tegen de trommel gedrukt. Immers de verplaatsing is 20 : 0.1 = 200 keer zo klein.
Door de goede afdichting is de warmte-ontwikkeling in de rem zeer groot. Shimano geeft aan dat de rem tot 30 minuten na gebruik beter niet aangeraakt kan worden. Voor de warmte-afvoer is de trommel voorzien van speciale koelribben. De rollerbrake wordt als complete remset geleverd.
Montage Rollerbrake
Montage van de rem gaat op de volgende wijze:
- Schuif de rem over de as in de vertanding van de naaf.
- Zet de rem lichtjes vast met de speciale borgmoer op de as. Let op, de borgmoer mag nog niet vastgezet worden.
- Plaats het wiel in het frame.
- Monteer de rem-arm aan de vork.
- Draai nu de borgmoer van de rem vast.
- Bevestig de remkabel.
- Stel de remkabel zo af dat de remgreep een vrije slag heeft van ongeveer 15 mm.
Overige Techniek
Soorten sleutels.
Inleiding elektra.
Shimano Nexus 7 of 8...
Techniek berichten
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.